service

De Volkskrant tv-selectie voor donderdag 13 mei

Early Man. Beeld
Early Man.

Early Man

NPO 3, 15.30 uur

(Animatie, Nick Park, 2018) Early Man van poppenanimatie-grootmeester Nick Park speelt zich af tussen het stenen tijdperk en de bronstijd. Een stel domme oermensen, onder leiding van holbewoner Dug, moet het in een voetbalwedstrijd opnemen tegen een groep bronstijdmensen. De dik-bewenkbrauwde holbewoners met varkensneusjes contrasteren prachtig met de langharige, overbetaalde voetbalvedettes. Early Man volgt zo slaafs de wetten van de losers-in-de-sportfilm dat de verwikkelingen flink voorspelbaar zijn, maar dan duikt er weer een monstereend met tandjes op, een mammoet in belachelijk overdadig bronzen harnas, of een of ander raar zwart-wit rupsje dat later als voetbalschoen wordt gebruikt. En dan is deze Aardman-productie vakwerk om van te houden.

Riot in the Matrix

De Oostenrijkse advocaat Max Schrems is data-activist. Met de organisatie NOYB strijdt hij tegen de internetgiganten en voor het recht op databescherming. De documentaire Riot in the Matrix volgt Schrems proces tegen Facebook, dat veel privacygevoelige informatie van miljarden gebruikers over de hele wereld bewaart op Amerikaanse servers en deze data gebruikt om geld te verdienen. De advocaat wil daar een stokje voor steken. Hij denkt daarmee niet alleen onze privacy, maar ook de vrijheid van meningsuiting en uiteindelijk de democratie te beschermen.

Canvas, 20.10 uur

[REPORTAGE]

Zembla

Wie heeft het laatste woord als het gaat om de behandeling van een zieke minderjarige: de ouders of het ziekenhuis? Zembla stelt de vraag naar aanleiding van het dossier van de 9-jarige Felix, die werd geopereerd aan een hersentumor. De artsen wilden hem volgens protocol nabehandelen met bestraling en een chemokuur, maar de ouders vreesden voor bijwerkingen en drongen aan op immunotherapie. In het escalerende conflict nam de behandelend arts een opmerkelijke stap: meldpunt Veilig Thuis voor huiselijk geweld en kindermishandeling werd ingeschakeld.

NPO 2, 20.25 uur

Pak de macht

De laatste decennia hebben de nationale regeringen van Europese landen heel wat zeggenschap overgedragen aan de Europese Unie. In Pak de macht onderzoekt Tim Hofman vanavond wie er in Brussel aan de touwtjes trekken. De EU incasseert jaarlijks tientallen miljarden van de deelstaten en verdeelt deze vervolgens in de vorm van subsidies. Gebeurt dat wel op een eerlijke manier? De wijze waarop Brussel te werk gaat is niet altijd even inzichtelijk, en dit gebrek aan transparantie en verantwoording bij de EU is een voorname voedingsbodem voor euroscepsis.

NPO 3, 21.00 uur

Le grand bain

(Komedie, Gilles Lellouche, 2018) Een depressieve gezinsvader, al jaren gestrand op de bank. Een opvliegerige fabrieksdirecteur die half in scheiding ligt. Wat zou nog betekenis kunnen geven aan het leven van deze en zes andere, tamelijk hopeloze vijftigers? Natuurlijk – een wekelijkse les synchroonzwemmen. Le grand bain grijpt dankbaar terug op de documentaire Men Who Swim (2010), rond een Zweeds team mannelijke synchroonzwemmers. Harige benen, onbeholpen wapperend boven het wateroppervlak: je hoeft als cineast geen groot komisch talent te bezitten om met dat uitgangspunt een lach te scoren.

NPO 3, 22.35 uur

Le Grand Bain. Beeld
Le Grand Bain.

Rain Man

(Drama, Barry Levinson, 1988) Ja, Rain Man gaat over Raymond, een man met autisme, maar bovenal is het een klassieke roadmovie. Het doel van de reis die de twee hoofdpersonages samen maken, is minder belangrijk dan hun persoonlijke ontwikkeling. Dat geldt vooral voor het personage van Tom Cruise, die als Raymonds materialistisch ingestelde broer Charlie gaandeweg ontdekt dat het leven warempel meer biedt dan dure sportauto’s. Rain Man werd onderscheiden met vier Oscars, waaronder eentje voor vertolker Dustin Hoffman, die Raymond knap neerzet maar met zijn spel ook de cliché-filmautist in leven riep.

NPO 2 , 23.25 uur

Tom Cruise (links) en Dustin Hoffman in Rain Man. Beeld Brunopress
Tom Cruise (links) en Dustin Hoffman in Rain Man.Beeld Brunopress

Cobain: Montage of Heck

Acht jaar werkte Brett Morgen aan Cobain: Montage of Heck, een film over de frontman van Nirvana. De regisseur geeft het woord aan Cobains moeder en zus, weduwe Courtney Love, een ex-vriendin en collega’s. Ook put hij uit Cobains persoonlijke archieven, die een mooi en intiem kijkje bieden in de creatieve geest van de singer-songwriter die in 1994 overleed. De documentaire werd geprezen door recensenten, maar Cobains oude vriend en collega Buzz Osborne was een andere mening toegedaan: ‘Negentig procent van Montage of Heck is totale bullshit.’

Canvas, 23.00 uur

Meer over