Magazinemakers

Zo komt de wijnrubriek van Onno Kleyn tot stand (en hoe zat het nou met Neleman?)

Hoe komt de wijnrubriek van Onno Kleyn tot stand, en hoe zat dat met die verdachte advertentie laatst? De maker geeft opheldering.

Onno Kleyn Beeld Privéfoto
Onno KleynBeeld Privéfoto

Onno Kleyn schrok zich te pletter, toen hij begin juli de advertentie van wijnboer Neleman zag achter op het Volkskrant Magazine waarin hij zich lovend had uitgelaten over een van hun wijnen. ‘Onno Kleyn geeft onze wijnen een 9!’ Ja, dan heb je als onafhankelijke wijnjournalist wat uit te leggen. Nu adverteert Neleman wel vaker in dit magazine, maar kennelijk wisten ze vantevoren welk cijfer ze zouden krijgen én wanneer. Hoe zit dat precies?

Hij had het ze inderdaad laten weten, vertelt Kleyn. ‘Als ik over een wijn wil schrijven, neem ik altijd contact op met de betrokken leverancier: klopt de prijs nog? Heb je genoeg? Want de wijnrubriek in het magazine is de enige van alle dagbladen die tot flinke verkopen leidt, weet ik van de importeurs. Als ze maar drie dozen hebben staan, krijg ik kwade lezers dat alles is uitverkocht. Dus dat moet ik vooraf checken, en dan sein ik ze gelijk in dat ze in de krant gaan komen. Als ik denk dat ik heel enthousiast ga zijn, vertel ik ze dat ook nog weleens, onder embargo. Bij een 9 verkopen ze soms 5.000 flessen wijn, dat moet je maar net hebben staan.’ Bij Neleman verliep dat proces niet helemaal volgens plan. En omdat de marketingafdeling en de redactie onafhankelijk van elkaar werken, werd de ongelukkige samenloop pas opgemerkt toen het al te laat was.

Eerder al gebruikte de wijnboer een 10- van Kleyn in advertenties. Moet kunnen natuurlijk, mits het niet gelijktijdig met de publicatie gebeurt. Toch zal Kleyn nooit meer zo’n hoog cijfer geven, zegt hij: ‘Mijn cijfers zijn altijd voor de prijs-kwaliteitverhouding, en die was toen zo goed omdat de wijn in de aanbieding was. Maar voortaan kijk ik alleen nog maar naar de normale prijs voor mijn oordeel.’

In tegenstelling tot wat veel lezers schijnen te denken, is Kleyn geen vinoloog. ‘Die opleiding heb ik nooit gedaan. Ik schrijf mijn rubriek ook niet voor mensen met een wijnopleiding, maar voor gewone lezers. Het moet een beetje leuk en interessant blijven. Wijn met een verhaal is het aardigst.’

Regelmatig proeft Kleyn een stuk of twintig wijnen. Daar blijven er dan een aantal van over waarover hij wil schrijven. De prijs-kwaliteitverhouding moet minimaal een 8 waard zijn om het tot de rubriek te schoppen. De geproefde wijnen die dat niet halen, gaan naar de buren. ‘Ik kan ze moeilijk allemaal zelf opdrinken, dus ik zet een berichtje in de buurtapp en dan komen de buren een voor een aan de deur om een paar flessen op te halen.’ Doe ons zo’n buur als Onno Kleyn.

Meer over