Zwitserleven geeft 'betaald' advies

Zwitserleven gaat klanten verzekeringsadvies bieden. De klant mag kiezen of hij betaalt per uur of achteraf via de provisie. Nieuw of niet?...

Zwitserleven gaat haar producten via speciaal hiervooropgezette advieskantoren verkopen. De verzekeraar wil hiermee'het Zwitserleven Gevoel voor een groter publiek bereikbaarmaken' oftewel: meer verzekeringen verkopen.

In december opende Zwitserleven het eerste advieskantoor inScheveningen onder de naam Zwitserleven Advieslounge. Deverzekeraar wil de franchiseformule in de toekomst verderuitbreiden tot mogelijk veertig kantoren. Volgende maand opentde verzekeraar een advieskantoor in Amsterdam.

Klanten kunnen in de Advieslounge advies krijgen overpensioenen, hypotheken en financiële planning. Ze mogen vantevoren aangeven of ze kosteloos advies willen en achteraf viade verzekeringspremie provisie betalen of dat ze onafhankelijkadvies krijgen op basis van een uurtarief. In het laatste gevalbetalen zij dus geen provisie meer, maar betalen het aantal uurdat de adviseur bezig is met het afsluiten van het product.

Dit laatste is niet nieuw. De vraag om transparantie in dekosten en beloningsstructuren in de verzekeringsbranche is delaatste jaren sterk toegenomen. Enkele tussenpersonen bieden allanger onafhankelijk advies op basis van een uurtarief in plaatsvan dat zij zich rechtstreeks door de verzekeraar laten betalenvia provisie op de premie. Dit uurtarief schommelt tussen dehonderd en tweehonderd euro.

Zwitserleven zegt met het initiatief zijn steentje te willenbijdragen aan de toenemende vraag naar transparantie. 'Dit is deste actueler nu de Wet Financiële Dienstverlening in werking isgetreden', legt woordvoerder Frits Hendrikx uit. Of consumentengoedkoper uit zijn zonder provisie, is nog de vraag. 'Het is eenpilotproject. Dit zal proefondervindelijk moeten blijken.'

De Vereniging van Onafhankelijke Financiële Planners (VOFP)is ingenomen met het initiatief van Zwitserleven. 'Het is heelgoed als verzekeraars zelf bijdragen aan transparantie in dekosten. Consumenten moeten kunnen kiezen tussen 'gratis' advies - tussen aanhalingstekens - en betaald advies', zegt voorzitterKapé Breukelaar.

De VOFP streeft al langer naar volledige transparantie in dekosten. 'De beloningsstructuren in de verzekeringswereld zijn nogsteeds gehuld in een sluier van geheimzinnigheid', zegtBreukelaar. 'Dit begint langzaam te veranderen.'

De Nederlandse Vereniging van Assurantietussenpersonen enfinanciële dienstverleners (NVA) is niet erg onder de indruk vande stappen van Zwitserleven. 'Het is weliswaar een nieuw fenomeendat een zelfstandig ondernemer uitsluitend producten vanZwitserleven verkoopt', zegt woordvoerder Irene Okkerman. 'Maarhet is de vraag hoe de klant er tegenaan kijkt.' Die heeftvolgens Okkerman toch behoefte aan 'meer keuze'.

De NVA is niet bang buiten spel te worden gezet ondanks hetfeit dat Zwitserleven na 104 jaar breekt met het principe allesvia tussenpersonen te laten verlopen. Algemeen directeur MarcoKeim benadrukte maandag in het Financieele Dagblad dat hetintermediair een belangrijk distributiekanaal blijft voorZwitserleven. 'Dat was 100 procent, nu is dat 99 procent', aldusKeim.

Meer over