Zuinigrijdenmetertje

Begin mei moet de Nederlandse automobilist massaal aan de econometer. Dat is een apparaatje voor in de auto waarop tijdens het rijden is te zien of er zuinig wordt gereden....

De garagistenvereniging is bezig een groot aantal garagebedrijven zover te krijgen dat ze zo'n econometer voor 150 gulden - zolang de voorraad strekt - in auto's installeren. Binnen een jaar terugverdiend, meent Bovag.

Zo'n metertje op het dashboard beïnvloedt het rijgedrag, is het idee. Het wijzertje geeft aan wanneer er wat te fors op het gaspedaal wordt gedrukt. Flink snel en diep intrappen, is per definitie 'onzuinig' omgaan met brandstof.

Het apparaatje moet de bestuurder beheersing aanleren, wat vervolgens wordt beloond door een meterwijzer die keurig in het groene gebied blijft staan. En, zo blijkt uit onderzoek, dit kan zelfs leiden tot een kortere rijtijd, in vergelijking met een rijstijl met veel remmen en dus ook onnodig veel en snel optrekken.

De econometer is niet nieuw. Direct na de oliecrisis, begin jaren zeventig, hadden veel auto's er een. Die tijd is voorbij. De ruzie met de Arabieren is bijgelegd, olie is niet meer schaars en de prijs is flink gedaald. Zuinig rijden voor de portemonnee is niet meer nodig. Bovendien, de autoproducent heeft sportief rijden inmiddels weer als verkoopargument in huis durven halen.

De maximumsnelheid op autowegen wordt weliswaar almaar lager, desondanks stoppen autofabrikanten juist almaar meer pk's onder de motorkap. Wat daar zit, moet worden gebruikt. Planken bij het stoplicht dus, en als het kan ook op de snelweg als er even geen camera in de buurt is. Fel rijden staat hoog op de macholadder.

Onderzoek naar de econometer dateert al van enige jaren her. In 1994 heeft het onderzoeksbureau Traffic Test in Veenendaal een praktijkproef uitgevoerd onder zestig automobilisten met een eigen auto en zestig rijders met een auto van de zaak. Bij de helft van elke groep was een econometer ingebouwd, de andere helft fungeerde als controlegroep.

Alle vier groepen gingen zuiniger rijden. De privé-rijders moesten hun verbruik zelf bijhouden, en dat leidde bij de controlegroep al tot een brandstofbesparing van ruim 6 procent, dus zonder econometer. Met zo'n apparaatje aan boord werd een besparing bereikt van gemiddeld 13 procent.

De zakelijke rijder, die denkt dat hard rijden automatisch betekent ergens sneller zijn - wat niet waar is - haalt met een econometer nauwelijks het onderste uit de kan: 5 procent besparing haalt hij er gemiddeld mee. Dat percentage is natuurlijk ook zo laag doordat al dan niet zuinig rijden zijn portemonnee nauwelijks raakt.

Door de bank genomen, zegt Traffic Test, bespaart een econometer 5 à 10 procent. Weliswaar meegenomen maar toch marginaal. De besparing valt bijvoorbeeld in het niet bij een auto met airconditioning: 13 procent hoger brandstofverbruik. Steeds meer fabrikanten stoppen dat snobspeeltje standaard in hun auto; leuk om mee te adverteren maar overbodig in het gebruik.

Uit onderzoek blijkt bovendien dat de minst zuinige Astra-, Volkswagen Golf- of Suzuki-rijder maar liefst 50 procent meer benzine of LPG verbruikt dan de zuinigste bestuurders. Dan schiet die 5 à 10 procent van de econometer niet erg op.

'De rechtervoet van de chauffeur levert de meeste besparing op', stelt Traffic Test. Een econometer kan daarbij een handje helpen, net zoals voorlichting over de juiste bandenspanning of het feit dat een open raam benzine vreet, net als de skibox of het imperiaal dat niet wordt gebruikt.

Op tijd schakelen bij een niet te hoog toerental is ook belangrijk. Dat type zuinig gedrag is aan te leren.

Het adviesbureau probeert daarom zuinig rijden - wat niet gelijk staat aan langzaam rijden - als verplicht onderdeel in te brengen bij de rijlessen. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen.

Meer over