Zuinige particulier doet Europese autofabrikanten pijn

Bijna alle grote automerken verkochten vorig jaar minder auto’s. De enige winnaar, Volkswagen, dankt zijn succes aan een autootje dat de strijd aangaat met de Koreanen....

De cijfers over de autoverkopen in 2005 die dinsdag openbaar werden, maken één ding duidelijk: de grote en vertrouwde Europese automerken hebben vrijwel allemaal een flink pak rammel gehad.

Van de best verkopende acht merken verloren er zeven terrein. Dat is niet alleen toe te schrijven aan de totale automarkt, die met 3,8 procent kromp. Daarvoor zijn de cijfers van onder meer Opel (minus 11 procent), Peugeot (minus 11 procent), Renault (minus 16), Ford (minus 7) en Citroën (minus 7) te slecht. Om van ex-grootmacht Fiat (minus 27 procent) maar te zwijgen.

‘De automarkt bestaat uit grofweg twee segmenten’, zegt Carlo Brantsen, hoofdredacteur van het autoblad Carros en columnist bij BNR Nieuwsradio. ‘Je hebt de zakelijke markt, waar het altijd wel z’n gangetje gaat. En je hebt de particulieren. Die stellen de koop van een auto nog even uit, want die oude kan best nog een jaartje mee. En áls ze overgaan tot aankoop, willen ze waar voor hun geld.’

Ofwel: voor managers, vertegenwoordigers en intercedenten wordt een gestage stroom nieuwe (lease)auto’s besteld, hoewel ook hier even de klad in zat. Maar de consument die een auto geheel uit eigen zak moet betalen, denkt wel tweemaal na.

De beste illustratie vormt de opkomst van de scherp geprijsde Koreaanse merken. Voor het eerst staan er twee fabrikanten uit dat land in de toptien van best verkopende merken. Zowel Kia als Hyundai verkocht bijna 19 procent meer auto’s dan een jaar eerder; een spectaculair resultaat in een dalende markt. Dat hebben ze vermoedelijk te danken aan hun lage prijzen en marketingstunts.

‘Bij Hyundai kreeg je twee mountainbikes cadeau. Bij andere merken zag ik lcd-schermen en computers voorbij vliegen’, zegt Brantsen. ‘Ze hebben er een vechtmarkt van gemaakt. Reken maar dat de Koreanen met geld hebben gesmeten om deze positie te bereiken. Ik vermoed dat de kleinste wagentjes van bijvoorbeeld Kia zelfs met verlies zijn verkocht. Europese merken beginnen daar niet aan.’

En Volkswagen dan? Veel media besteedden woensdag aandacht aan het feit dat Opel na 35 jaar van de nummer één-positie is verstoten door VW. Dit bedrijf verkocht dankzij een eindsprint bijna 6 procent meer auto’s en was daarmee de enige grootmacht die het in 2005 goed deed.

Maar nadere bestudering van de cijfers van het Duitse merk leert dat VW dit niet dankt aan zijn bestverkopende twee modellen, de Golf en de Polo. Van beide typen werden er vorig jaar zelfs minder verkocht dan in 2004.

VW’s winst in marktaandeel blijkt vrijwel geheel voor rekening te komen van het nieuwe model Fox. Hiermee begaf Volkswagen zich op vreemd terrein: dat van de low budget-auto’s. Van het zuinige stadsautootje Fox, dat in elkaar wordt gesleuteld in Brazilië, werden bijna drieduizend verkocht. De prijs: vanaf 9.995 euro. Precies tussen – bijvoorbeeld – de prijs van de Kia Picanto (vanaf 7.995 euro) en die andere prijsknaller van Kia, de Rio (vanaf 10.995 euro).

Volkswagen mocht tevens naar huis met de bokaal voor de best verkochte auto. De verkopen van de Golf vielen weliswaar met 3,2 procent terug tot ruim 16 duizend stuks, maar dat was voldoende om de oude nummer één, de Peugeot 307, te verdrijven. Van dit Franse model zakte de verkoop ruim 30 procent tot 15,5 duizend. Peugeot verwacht dit weer in te halen dankzij de opfrisbeurt die de 307 recent kreeg.

Het grootste Japanse merk, Toyota, hield zijn verkopen nagenoeg op peil. Toyota, dat hard op weg is om het noodlijdende General Motors (GM) te passeren als ’s werelds grootste automaker, is in Nederland nummer zes. De afzet van het superzuinige hybride-model Prius verdubbelde ruimschoots tot 2700 exemplaren.

Dat is meer dan de totale afzet van het merk Saab, dat zijn verkopen met 30 procent zag instorten tot 2670 stuks. De Zweedse GM-dochter vestigt zijn hoop nu op het model 9-3 Sport Estate, een nieuwe stationwagen (vanaf 30.490 euro) die moet gaan concurreren met onder meer de Volvo V50, Audi A4 Avant en de VW Passat Variant.

Autokenner Brantsen ziet een tweedeling in de markt. Terwijl de gemiddelde Nederlander uiterst kritisch is op de prijs, gaat het in het topsegment beter dan ooit. Porsche en Bentley verkochten beide bijvoorbeeld ongeveer 20 procent meer. ‘Er moet echt een ramp zoals met de Twin Towers komen, wil die markt inzakken.’

Meer over