Zorgen bij Schiphol: de groei is er uit

De groei bij Schiphol is er uit. Voor de tweede achtereenvolgende maand daalde in februari het luchtverkeer: het aantal vluchten nam met 1,4 procent af....

Vooral het vrachtverkeer is op Schiphol flink verminderd: met 2,9 procent. Het aantal passagiers groeide wel, met 6 procent. Dat duidt erop dat de vliegtuigen steeds groter en voller worden.

Volgens Schiphol is een deel van de achteruitgang te verklaren uit het slechte weer in de maanden januari en februari. In januari werden 700 vluchten geannuleerd, in februari 500. Daarmee zou de complete daling in februari uit het weer verklaard kunnen worden. Maar zelfs zonder weersinvloed zou de groei van Schiphol op nul uitkomen, tegenover groeicijfers die tot voor kort boven de 10 procent lagen.

Schiphol verloor de afgelopen maanden liefst acht luchtvaartmaatschappijen: Korean Air, Varig, Air Lanka, Thai Airways, South African, Trans Brazil, Gulf Air en MAS. Samen waren zij goed voor 30 vluchten per week. Weliswaar kwamen er twee maatschappijen bij, Continental Airways en US Air, maar die hebben twee nadelen: samen vliegen zij slechts veertien maal per week op Schiphol, en bovendien gaat het weer om Amerikaanse bestemmingen. De diversiteit aan bestemmingen wordt daardoor minder, en dat steekt Schiphol.

De maatschappijen gaven verschillende redenen op voor hun vertrek. De Koreanen en Brazilianen hadden last van de economische neergang in eigen land, en Gulf Air had sowieso problemen om de vliegtuigen vol te krijgen. Varig en South African vertrokken naar Hamburg, de basis van alliantiegenoot Lufthansa.

Schiphol stelt dan ook dat de gevolgen van het alliantiespel de luchthaven zorgen baren. 'We vinden niet dat er een dramatische situatie is ontstaan', sust de woordvoerder, 'Want KLM had als eerste een alliantie, en dat heeft ons geen windeieren gelegd.'

Ook bij de ATAN, de organisatie van luchtvrachtvervoerders, is zorg. 'Ik doe niet dramatisch; ik noem het een stabilisering op een hoog niveau', zegt secretaris H. Knuvers. Maar hij signaleert wel geduchte concurrentie. Nieuwe vliegvelden ook, zoals het Duitse Hahn, een voormalige militaire basis die vooral voor vracht wordt gebruikt. Dat geldt ook voor Vatry, benoorden Parijs.

Een deel van de teruggang is te wijten aan het teruglopen van het binnenlands vliegverkeer. Het aantal vluchten op Groningen en op Enschede halveerde en stopt 28 maart helemaal.

Voor mensen die last hebben van het lawaai is er een geruststellende mededeling. Het aandeel van lawaaiige vliegtuigen daalde van 2,6 procent tot 0,9 procent.

De grote profiteur lijkt Brussel. Op Zaventhem groeide het vliegverkeer in januari met 16,1 procent. Vracht is er juist de grote groeier: 15,8 procent.

Meer over