Ziggo zet miljoenen tv's op zwart

Alle Ziggo-klanten moeten hun televisie de komende maanden opnieuw instellen. De kabelaar gaat na de fusie met UPC over op één netwerk. Een enorme operatie.

Jeroen Visser
Een technicus van Ziggo, leverancier van (digitale) tv en radio, internet en telefonie via de kabel, werkt op straat aan een verdeelkast. Beeld  Paul van Riel / Hollandse Hoogte
Een technicus van Ziggo, leverancier van (digitale) tv en radio, internet en telefonie via de kabel, werkt op straat aan een verdeelkast.Beeld Paul van Riel / Hollandse Hoogte

Wat gaat er gebeuren?

Alle Ziggo-klanten met televisie moeten over naar het netwerk van UPC, dat volgens een woordvoerder beter en geavanceerder is. Voor het fusiebedrijf, dat verder gaat onder de naam Ziggo, is het efficiënter alles via één netwerk aan te bieden. De komende maanden gaan de tv's van de 2,4 miljoen oude Ziggo-abonnees stapsgewijs op zwart.

Maandag is het Friese Gorredijk en omgeving (13 duizend abonnees) als eerste aan de beurt. Als die test goed verloopt, gaat de operatie twee weken later echt van start. Per dag moeten er dan 30 duizend abonnees om.

Is het wijzigen van de instellingen ingewikkeld?

Nee. Klanten moeten de frequentie en het netwerk met de afstandsbediening wijzigen. Daarvoor is een pincode vereist, dat is meestal de standaardcode 0000, 1111 of 1234. De digitale ontvanger (zwart of zilverkleurig kastje) zoekt daarna zelf naar zenders, wat een half uur kan duren. Elke tv in huis moet zo worden omgezet.

'Je hoeft er geen technisch brein voor te hebben', aldus de Ziggo-woordvoerder. Wel is bij de kabelaar bekend dat bejaarden vaak moeite hebben met het instellen van hun digitale televisie. Maandag stuurt het bedrijf personeel naar verzorgingstehuizen in Gorredijk voor assistentie. Dan moet blijken hoeveel hulp er nodig is. Op latere omzettingsdagen zullen Ziggo-teams in de buurt zijn om te helpen.

null Beeld anp
Beeld anp

Wanneer ben ik aan de beurt?

Ziggo wil het overzetschema voor de komende maanden niet bekendmaken. Eerst moet blijken of abonnees veel problemen ondervinden. Mocht dat het geval zijn, dan kan Ziggo de netwerkoverdracht bijvoorbeeld minder snel uitvoeren of de hulpteams uitbreiden. Klanten krijgen tien dagen van tevoren een brief. Een week later moet er een handleiding in de bus liggen.

Wat merken de Ziggo-gebruikers van de netwerkwijziging?

De oude gebruikers hebben na de operatie de beschikking over tien extra zenders in HD-kwaliteit, waaronder 24Kitchen, Nickelodeon, 13th Street en MTV. Ook kunnen ze alle regionale zenders bekijken.

Wel wisselt de zendervolgorde wat en moet een eventuele favorietenlijst opnieuw worden aangemaakt.

Wat gaat er verder nog gebeuren?

De netwerkwissel is het enige waarbij de abonnees zelf iets moeten doen, verder zullen ze volgens Ziggo weinig merken van de fusie. Wel zullen de producten en diensten van beide bedrijven langzaam worden samengesmolten, zoals de on demanddiensten. Ook alle klantgegevens moeten samen in één database worden opgeslagen, 'een enorme it-operatie'.

Van de aanstaande integratie van de internetdiensten zullen abonnees niets merken, denkt de woordvoerder. Abonnees die via UPC mailen, hoeven hun e-mailadres ook niet te wijzigen.

Meer over