Zeven belangstellenden voor overname Special Products

Het in surséance verkerende SP Aerospace and Vehicle Systems heeft vooralsnog over belangstelling niet te klagen. De bewindvoerders van het voormalige DAF Special Products praten met twee Nederlandse en twee buitenlandse bedrijven die SP over willen nemen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

ABN Amro verschafte het Geldropse bedrijf gisteren een boedelkrediet van vijf miljoen gulden. De noodlijdende defensiefabriek kan daarmee een maand door. De drie bewindvoerders hopen echter binnen twee weken een oplossing te hebben.

Het trio probeert als eerste het bedrijf als geheel te verkopen. De drie bedrijven die delen willen kopen zijn daarom in de wacht gezet. Er wordt een kapitaalverschaffer gezocht die het doordraaien van de onderneming mogelijk maakt. Die krijgt een meerderheid van de aandelen of geheel SP in handen. Begemann en Stork zeiden deze week officieel geen interesse te hebben.

Volgens de bewindvoerders kan SP snel winstgevend worden, als de nieuwe eigenaar meer opdrachten weet binnen te halen. Daarnaast kan de overnamekandidaat eventueel capaciteitsproblemen in zijn eigen bedrijf oplossen. SP heeft een omzet van ongeveer 45 miljoen gulden en draait met verlies. Als er niets verandert, blijft dat volgens de bewindvoerder zo tot 2001. Bij SP werken inclusief uitzendkrachten 300 mensen.

Het bedrijf is nu voor ruim 70 procent in handen van de Duitse branchegenoot Wegmann, waarmee het een nieuw pantservoertuig ontwikkelt waarvoor het Nederlandse en Duitse leger belangstelling hebben. Tegenvallers bij de ontwikkeling van dat voertuig kostten vele miljoenen, waardoor uitstel van betaling onvermijdelijk werd.

Wegmann verschafte naar eigen zeggen een groot deel van de veertien miljoen gulden waarmee SP oktober vorig jaar tijdelijk uit de nood was. Twee weken geleden bood Wegmann de andere aandeelhouders - Thresoor Bunschoten en het Duits/Zwitserse Liebherr - aan de militaire voertuigtak over te nemen.

De Duitsers waren naar eigen zeggen bereid bij die operatie nog eens 30 miljoen gulden te investeren. Volgens Wegmann ging de opsplitsing niet door omdat de andere aandeelhouders niet bereid waren geld te steken in de reorganisatie van de rest van SP. Wegmann bood gisteren aan de ontwikkeling van de voertuigen en het bouwen van prototypes over te nemen. Het bedrijf wil daarvoor een Nederlandse dochter-bv en een testcentrum in Geldrop oprichten, waarbij ook Nederlandse aandeelhouders welkom zijn.

Meer over