Zakelijk flirten is meer dan een trukendoos

Zakelijk flirten is het nieuwste concept op de communicatiemarkt. Flirt-coaches promoten flirten als een levenshouding die geluk en succes brengt....

Door Ianthe Sahadat

Intieme ontmoetingen bij de koffieautomaat, een verdwaalde hand op deschouder of een seksueel getint compliment. Weinig werknemers zitten eropte wachten. Toch wordt er volgens flirtcoach Drazen Lisak te weinig geflirtop het werk.

Vijf jaar terug introduceerde politicoloog Lisak daarom een nieuwconcept op de communicatiemarkt: 'flirtmanagement'. 'Flirten is eenlevenshouding die geluk en succes brengt, ook op professioneel niveau',aldus Lisak. 'Net als bij romantisch flirten is de flirt niet verliefd opjou, maar maakt hij jou verliefd op hem. Bij zaken doen is dat hetzelfde.Jíj wilt niet verkopen, de ander moet van jou willen kopen. Verleid hemdaartoe.'

De geboren Kroaat, gewend aan de mediterrane flirtcultuur, verbaasdezich in Nederland over de zakelijke omgangsvormen: 'Toen ik begon met mijntrainingen, lachten bedrijven mij uit. Bij flirten dachten ze meteen aanerotisch verleiden. 'Moet ik met mijn baas naar bed?', riepen ze dan.'

Ook Mirjam Wiersma liep tegen deze vooroordelen op toen zij begon methet geven van trainingen 'zakelijk flirten'. De voormalige bedrijfsjuristerichtte begin 2003 haar eigen bedrijf 'Helemaal Jij' op en geeft sindsdienfulltime individuele flirttrainingen en desgewenst een stylingadvies.

'Aanvankelijk concentreerde ik me op romantisch flirten. De basis vanzakelijk en romantisch flirten is dezelfde: tactisch en effectiefcommuniceren. Positieve aandacht geven aan je gesprekspartner kan ookzonder seksuele bijbedoeling of spanning. Ook op kantoor kan het dusprima.'

Ze breidde haar trainingsaanbod met zakelijk flirten uit. 'Bij zakelijkflirten gaat het ook over verleiden. Het gaat om het creëren van een goedesfeer en over een sprankelende en overtuigende presentatie van jezelf ende inhoud. Verkopers presteren beter als ze hun charmes in de strijd gooienen je kunt inhoudelijk nog zo sterk staan, als je niet enthousiast overkomtbij een sollicitatie krijg je de baan niet.'

Volgens Wiersma is het absoluut niet de bedoeling dat we op kantoormassaal aan het lonken slaan. 'Zakelijk flirten is een afgeleide vanromantisch flirten. Maar', benadrukt ze, 'het heeft niets met erotiek ofseks te maken, vergelijk het eerder met ouderwets charmeren.' Dus: 'Geensmachtende blikken, maar een brede glimlach. En geen compliment over demooie benen van je collega, zakenpartner of klant, maar een compliment overhet goedlopende project of de gegeven presentatie.'

'Zolang het flirten geen seksuele lading heeft is het prima', aldusMarco van Moort van FNV Bondgenoten. 'Het klinkt vrij onschuldig, maar hetlijkt me belangrijk dat de grenzen goed in de gaten worden gehouden. Ik kanme zo voorstellen dat het als verkooptechniek richting een klant geoorloofdis, maar tussen collega's onderling op de werkvloer zou ik er mee oppassen.Je kunt beter oprecht en eerlijk zijn dan manipulatief overkomen.'

Het woord flirten komt van het Franse 'fleureter', als een vlinder vanbloem tot bloem gaan. Van Dale noemt het 'op niet-serieuze wijze,vrijblijvend een ander of elkaar het hof maken'. Lisak vult aan: 'Verleidenkomt van het Latijnse 'seducere', afleiden of omleiden. Flirten ofverleiden is een belangrijke vorm van communicatie. Het is onbevangen, maarer zit een element van manipulatie in. Je geeft positieve aandacht met hetdoel iets te bereiken dat je voor ogen hebt. Als kind kon iedereen het.Kinderen weten gewoon: nee heb ik en ja kan ik krijgen. Als volwassene benje de technieken misschien een beetje verleerd, maar ze zitten in je.'

Inmiddels zijn de flirttrainingen razend populair. Topmanagers,ziekenhuispersoneel, teams uit de banksector, advocatenkantoren enuitzendbureaus zwichten voor het 'professioneel flirten'. Wiersma werktbijna zeven dagen per week en traint individueel verkopers, managers enstarters op de arbeidsmarkt.

Lisak gaf vorig jaar meer dan 150 workshops aan groepen van 5 tot wel200 man. Bedrijven bellen hem nu geregeld met verzoeken over teambuilding,meer openheid of een betere omgang tussen collega's. Gelukkig zijn Lisaken Wiersma niet de enige flirtgoeroes van Nederland. Een blik op internettoont een ruime keuze aan trainingen, workshops en vakliteratuur.'Flirtboottrips' en 'flirtdiners' maken het aanbod compleet.

Wie niet op cursus wil, maar wel beter wil leren solliciteren, netwerkenof presenteren, kan thuis aan de slag met het praktische boek van Wiersma:Zakelijk flirten. Tools voor een sprankelend en overtuigend gesprek, datsinds februari in de winkel ligt. Met concrete tips over het uitstralen vanenthousiasme en energie met behulp van de juiste lichaamstaal. Wantlichaamstaal is essentieel.

Op de website van flirttrainer Frank van Marwijk, lichaamstaal.nl, staatdat uit gedragsonderzoek blijkt dat 55 procent van alle communicatieverloopt via non-verbale signalen, 38 procent via de intonatie van de stemen slechts 7 procent via woorden. 'Dan is het toch opvallend dat veelwerknemers niet bewust bezig zijn met lichamelijke signalen?', lachtWiersma. Hoewel, iedereen 'spreekt' lichaamstaal, maar vaak onbewust, meentde flirttrainer. Van het loom aaien langs je sleutelbeen en bedachtzaamomhoog staren tot het spiegelen van de gesprekspartner en het zoeken vanoogcontact. 'Leer de lichaamstaal van de ander lezen en je kunt er bewustop inspelen!'

Niet dat je er met een paar trucjes bent. Zowel Lisak als Wiersmabenadrukt dat flirten geen kwestie is van het opentrekken van eentrukendoos. Lisak: 'Het is een levenshouding, een manier van hoe je in dewereld staat: geïnteresseerd, vol zelfvertrouwen, maar ook metzelfrelativering. Als je trucjes gaat toepassen hebben, mensen dat door,ze zien dat je niet oprecht bent. Je moet je bewust zijn van je eigenuitstraling en leren die te beïnvloeden. Flirten is in wezen niets meerdan de ander een goed gevoel geven en zo bewerkstelligen dat de ander jouaardig vindt.' En het is een spel. 'Neem jezelf vooral niet te serieus',benadrukt Lisak.

Meer over