GeldvraagReinout van der Heijden

Word ik aan het lijntje gehouden door mijn reisaanbieder?

Passagiers bij de incheckbalie voor een vlucht met Corendon naar Bulgarije. Beeld ANP

Geldvraag: Mijn reis naar de VS is geannuleerd. Ik krijg een SGR-voucher die ik zo nodig na een jaar kan inwisselen voor contanten. Ik dacht dat ik al na een half jaar geld kon terugkrijgen? Word ik aan het lijntje gehouden?

U wordt zeker aan het lijntje gehouden. De toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft sommige reisaanbieders daarop aangesproken, maar het zal behelpen blijven. Touroperators willen overleven en dat haalt niet altijd het beste in ze naar boven.

Bedrijven hoeven hun klanten meestal niet te informeren over hun rechten. Een bekende uitzondering op deze regel is kopen via internet. De verkoper is wettelijk verplicht de klant te wijzen op zijn recht op veertien dagen bedenktijd. U kunt de aankoop binnen die termijn ongedaan maken, onder bepaalde voorwaarden. Na het afsluiten van een verzekering heeft u dezelfde bedenktijd, maar die hoeft niet te worden gecommuniceerd. Vandaar dat dit recht minder bekend is.

Een voucher betekent op zichzelf al dat u aan het lijntje wordt gehouden. Met zo’n tegoedbon kunt u alleen bij dezelfde aanbieder een jaar lang een nieuwe reis boeken. U mag de voucher weigeren en geld terugvragen. Als de aanbieder zegt geen geld te hebben, kunt u klagen bij Consuwijzer van de ACM, de Geschillencommissie Reizen of de rechter. U kunt ook de voucher onder protest aanvaarden en ondertussen toch proberen het geld terug te krijgen.

Stel, u accepteert de voucher. Hoe zit het dan met het terugkrijgen van geld na een half jaar? Als de voucher is gegarandeerd door de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) kunt u na zes maanden uw geld terugvragen. Dat ontdekt u vaak alleen als u de kleine lettertjes leest, bij TUI bijvoorbeeld helemaal onderaan bij www.tui.nl/corona-voucher.

TUI schrijft in mails aan klanten dat zij hun voucher na een jaar kunnen inwisselen. Ook dat zit net anders: de klant hoeft er niet om te vragen. TUI is verplicht het geld uit te keren ‘uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte van de voucher’. Dit citaat is afkomstig van ACM. Er zijn reisorganisatoren die daarom bewust treuzelen met de uitgifte van vouchers.

Sommige reisaanbieders – zoals vliegtuigmaatschappijen – betalen naar eigen zeggen direct geld terug. In de praktijk kan het maanden tot een jaar duren. Opmerkelijk is dat er bij de Nederlandse reddingsoperatie van KLM voor 3,4 miljard euro geen aandacht was voor klanten. Het ministerie van Financiën had best de voorwaarde kunnen stellen dat gedupeerde reizigers binnen een maand hun geld zouden terugkrijgen, maar de klant komt in het eisenpakket niet voor.

Of geld uitkeren na een half jaar bij SGR-reisorganisaties vlot verloopt, valt nog te bezien. SGR communiceerde eerder dat iemand die zijn geld terugvraagt, geen recht meer heeft op garantie bij faillissement van de reisaanbieder. Daar is SGR gelukkig op teruggekomen. Wie zijn geld echt al na een half jaar nodig heeft, kan het gerust opvragen.

Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids. Zelf een vraag aan Reinout? Geldvraag@volkskrant.nl

Meer over