De winnaar en verliezer van de week

Winnaar en verliezer van de week: Hooghoudt gaat Jenever in China verkopen, C&A weg uit China

Arno DonkerslootBeeld Hooghoudt

Winnaar: Arno Donkersloot van Hooghoudt ziet toekomst in de export van jenever

Hij wil de werelddominantie op het gebied van jenever. Voor minder doet Arno Donkersloot, directeur van stoker Hooghoudt in Groningen, het niet. Deze week maakte hij bekend zijn borrels te gaan verkopen in China, aangepast aan de Chinese smaak met een bouquet aan kruiden en vijf jaar gerust in sherry olorso vaten.

Donkersloot is een door de wolf geverfde marketeer die al sinds maart 2011 bij het familiebedrijf werkt. Hij geeft niet op het oubollige imago van jenever als oude mannendrank bij te stellen. Hij plakte een eigentijds etiket op de fles en propageerde jenever in hippe cocktails. Maar echt van de grond kwam het nog niet. De omzet daalde sinds 2016 van 20 naar 14 miljoen euro. En vorig jaar was er zelfs een klein verlies. In januari liet Hooghoudt weten de VS te gaan veroveren met ‘genevers’.

Maar de coronacrisis stak een spaak in het wiel. Donkersloot vond een uitweg. De kennis van alcohol werd gebruikt om een desinfectiemiddel op de markt te brengen. Maar dat is slechts tijdelijk. Uiteindelijk is Hooghoudt jeneverproducent. En voor groei is export nodig. Chinezen drinken al gretig wodka en gin. En dan moet er voor de voorloper van gin ook een markt zijn te vinden. Volgend jaar moet het lukken tienduizend flessen jenever in China te slijten. In 2024 moeten dat er honderdduizend worden, eentiende van wat Hooghoudt in Nederland verkoopt.

Giny BoerBeeld C&A

Verliezer: Giny Boer, nieuwe topvrouw van C&A, moet opgeven in China

Deze week werd Giny Boer, afkomstig van Ikea, benoemd tot de nieuwe ceo van C&A, de zo gesloten modeketen van de familie Brenninkmeijer. Haar eerste daad is het verkopen van de 70 winkels in China, hoewel die beslissing mogelijk al door haar voorganger Edward Brenninkmeijer was voorgekookt.

Dertien jaar geleden streek C&A in China neer. De Chinezen waren toen allang het Mao-pak ontgroeid en leken gek op alle nieuwe mode zo lang die maar uit het buitenland kwam. Maar het bleek moeilijk te zijn de Chinezen te overtuigen zich ook in een C&A-tje te steken.

Het concern geeft het nu op en heeft de winkels overgedaan aan een Chinese investeerder met meer kennis van de Chinese modesmaak. C&A is toch al bezig met een reorganisatie. Ook de winkels in Mexico werden dit jaar al verkocht. C&A keert terug naar de roots: de Duitse en de Nederlandse markt, hoewel ook daar onrendabele zaken worden gesloten.

Giny Boer moet de hoop hebben gehad met een schone lei te mogen beginnen. Haar voorganger zei nog dat de keten veilig de crisis had doorstaan. ‘Onze online business groeit, onze klanten keren terug naar onze winkels en we nemen weer personeel aan.’ Maar dan laat je de nieuwe vrouw toch niet vier dagen na de benoeming de sluiting van 70 zaken bekend maken.

Meer over