PROFIEL

Wie is de man die Ballast Nedam wil overnemen?

Erman Ilicak is een ondernemer die al zijn hele loopbaan risico's niet uit de weg gaat.

de redactie
Exterieur van het kantoor van Renaissance Construction Group, het Turkse bouwbedrijf dat een overnamebod heeft gedaan op Ballast Nedam. Beeld anp
Exterieur van het kantoor van Renaissance Construction Group, het Turkse bouwbedrijf dat een overnamebod heeft gedaan op Ballast Nedam.Beeld anp

De Turkse bouwer Renaissance Construction lijkt vooral te profiteren van veel lef en goede contacten. Het bedrijf werd in 1993 gesticht door Erman Ilicak, een Turkse ingenieur die toen net 25 was. Hij stichtte het bedrijf niet in Turkije, maar in St. Petersburg.

Dat was de stad die risicozoekende ondernemers de meeste kansen bood sinds Michail Gorbatsjov de perestrojka afkondigde. De stad bruiste als nooit tevoren. Ondernemers grepen er kansen die sommigen van hen ongehoord rijk maakten.

Russische steden

Ilicak was in 1992 naar St. Petersburg gekomen als werknemer van de ENKA Group, nog steeds Turkijes grootste bouwonderneming. Turkse aannemers zagen enorme kansen. In Russische steden moest heel veel herstelwerk worden verricht na driekwart eeuw van verwaarlozing onder het communisme. En de introductie van het kapitalisme creëerde kansen die je zelden krijgt. Juist in St. Petersburg, een van de meest ondernemersvriendelijke steden in het land.

De bouwmarkt was een droom. Russische bedrijven waren er nauwelijks of konden niet veel, westerse concerns durfden er niet heen, maar de Turken waren er als de kippen bij. Ilicak besloot al snel voor zichzelf te beginnen, en vanwege allle renovatieprojecten noemde hij zijn bedrijf Renaissance: Wedergeboorte.

Als buitenlander een onderneming beginnen kon zelfs in St. Petersburg niet zomaar. Twee dingen waren nodig: een Russische partner en de handtekening van de Russische autoriteiten. Die Russche partner, dat was geen groot probleem, erkende Ilicak enkele jaren geleden tegenover de Financial Times. 'Ik heb de onderneming opgezet samen met mijn Russische chauffeur. Hij had 1 procent, ik 99 procent.'

De Koning Fahddijk in de Perzische Golf tussen de eilandstaat Bahrein en het vasteland van Saoedi-Arabië, een prestigieus project van Ballast Nedam dat in 1986 werd opgeleverd. De tolweg is 25 kilometer lang. Beeld Walter Bibikow/JAI/Corbis
De Koning Fahddijk in de Perzische Golf tussen de eilandstaat Bahrein en het vasteland van Saoedi-Arabië, een prestigieus project van Ballast Nedam dat in 1986 werd opgeleverd. De tolweg is 25 kilometer lang.Beeld Walter Bibikow/JAI/Corbis

Persoonlijk gesprek Poetin

Vervolgens moest hij nog toestemming krijgen van de Russische autoriteiten, in dit geval van het hoofd van het Comité Externe Betrekkingen van de stad St. Petersburg, Wladimir Poetin. Die was in 1991 op die post terecht gekomen, nadat hij uit de DDR was teruggehaald.

Poetin had het niet zo op buitenlandse ondernemers. Het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en de opkomst van het kapitalisme leidden in die periode tot talloze misstanden, en Poetin was daarvan niet gecharmeerd. Hij besloot dat hij elke buitenlandse ondernemer die een joint-venture wilde beginnen, persoonlijk moest spreken. Volgens eigen zeggen overtuigde Ilicak Poetin door te vermelden dat hij zelf bouwkundig ingenieur was. Poetin zou hebben ingestemd met de woorden: 'We hebben zeker kleine bedrijven nodig in deze stad.'

Of de twee sindsdien contact hebben gehouden, is niet bekend. Maar Rusland is wel nog steeds een van Renaissances grootste markten. Sinsds de Russische economie in 1998 ineen zeeg, heeft ilicak wel andere markten opgezocht. De Turkse natuurlijk, maar verder markten waarvan een groot deel vooral bekend is van de oorlogen die er hebben gewoed of nog woeden, en waar geen westers bouwbedrijf zich durfde vertonen: Libië, Irak, Turkmenistan, Azerbeidzjan, Syrië.

Man van 2 miljard

Het heeft Ilicak geen windeieren gelegd. Het Amerikaanse blad Forbes schat zijn vermogen iets boven de 2 miljard dollar. Renaissance bouwt vooral winkelcentra en fabrieken, maar wil zich meer richten op infrastructuur.

Voor de Europese markt heeft Ilicak weinig belangstelling, maar zo veel te meer voor Europese bedrijven. Drie jaar geleden al zei hij: 'Ons plan is om Europese bedrijven te kopen, met veel kennis, technologie en met sterke merken, en die dan exporteren naar al die markten waar we al actief zijn.' Ballast Nedam is niet zijn eerste buit. Hij kocht al bedrijven in Oostenrijk en Duitsland. In Zwitserland nam hij een bedrijf over dat betrokken is bij de bouw van de spoortunnel bij de St. Gotthard, straks 's werelds grootste spoorwegtunnel.

Het concern heeft een omzet van 2,4 miljard dollar en er werken 32 duizend mensen. Het heeft dertien winkelcentra in Rusland en Turkije, en acht kantoorcomplexen. Ilicak heeft een stapje teruggezet; hij is nu president-commissaris. Zijn zus Ipek is bestuursvoorzitter. Het bedrijf heeft geen beursnotering, maar dat zal er ooit van komen, volgens Ilicak. Tot dat moment voorziet het concern in zijn kapitaalbehoefte met het uitgeven van obligaties (schuldbewijzen) .

Meer over