Welke importeur haalt Lada weer naar Nederland?

Wat? Lada

Waarvandaan? Rusland

Mark De Haan
Een Lada in Moldavië. Beeld afp
Een Lada in Moldavië.Beeld afp

Lada is toch niet meer te koop in Nederland?

Dat klopt. De laatste nieuwe Lada werd in 2005 verkocht. Maar nu is er plotseling een ware strijd losgebroken om het recht Lada's te mogen importeren. Het autobedrijf Snippe in Nieuwlande, Drenthe, had afgelopen weekend al kennismakingsdagen met de nieuwe Lada's op de planning staan, en maakte zich op voor de eerste verkopen.

Totdat Avtovaz, de fabrikant van Lada, ingreep. Fred van Putten, exportbaas bij Russische fabrikant Avtovaz, wil niets weten van Snippes plannen. 'We zijn zelf bezig met een exportplan, en dan komt er ineens zo'n cowboy tussendoor fietsen.' Hij heeft het autobedrijf gemaild en gevraagd of ze daarmee wilden stoppen.

Waar moet ik ook alweer aan denken bij de Lada?

Het was een auto voor de Nederlanders die wat minder te besteden hadden. Beetje saai, maar voor de gierige of minder bedeelde Nederlander een uitkomst. Bekende Lada-rijdster was de communistische burgemeester van de gemeente Beerta in Groningen, Hanneke Jagersma, meldt het Dagblad van Het Noorden. De Lada was destijds populair in de overwegend communistische gemeente.

Waarom is de auto niet meer te koop?

Vanaf het moment dat de Muur viel ging het bergafwaarts met de Lada in Nederland. 'De EU stelde steeds strengere eisen aan auto's en Rusland was zo groot dat we genoeg hadden aan de afzetmarkt daar, dus richtten we ons daar op', zegt Van Putten. Een gesprek met de voorzitter van de Russische Klassieker Club geeft iets andere inzichten: 'De modellen van Lada waren verouderd en in de nadagen van het communisme had het bedrijf minder geld', aldus Jelle Jan Gerrits. Met Lada gaat het slecht. De accountant van Avtovaz waarschuwde vrijdag dat het bedrijf diep in de gevarenzone zit.

Een showroommodel van Lada. Beeld epa
Een showroommodel van Lada.Beeld epa

Maar ze komen weer naar Nederland?

Van Putten zegt van wel. 'We zijn van plan ze weer op de Nederlandse markt te introduceren. Maar omdat er in Nederland zulke strenge regels gelden voor de CO2-uitstoot, in combinatie met de bpm-belasting, is het lastig om aan die regels te voldoen. Op z'n vroegst zal dat eind 2016 zijn.'

Wie moeten die auto's gaan kopen?

Het wordt geen auto voor de leaserijders. Van Putten: 'We willen een goedkopere auto gaan aanbieden voor mensen die misschien anders een occasion hadden gekocht. Maar niet zo goedkoop als vroeger, dat lukt niet meer met alle regeltjes waar we in Nederland aan moeten voldoen.'

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over