‘We troosten de mensen, hitsen ze zo nodig op’

De problemen bij de Duitse autofabrikant Volkswagen laten de vestiging VW Vorst, in de Brusselse agglomeratie, niet onberoerd. De vakbonden vrezen een massaontslag....

Van onze correspondent Bart Dirks

Achter de omheining van de Volkswagen-fabriek in Vorst staan grote opleggers van de firma Johnson Controls, maar sinds vrijdag is er niemand meer die de autostoelen en de bekabeling wil lossen voor de Golfjes en de andere modellen die hier worden gemaakt. De fabriek met 5.200 werknemers ligt plat. Alleen een vorkheftruck verplaatst een stapel pallets.

Die blijken echter bij de hoofdingang te worden opgestookt. Stakers in rode hesjes – uitgedeeld door de socialistische vakbond – houden het vuur brandend. De leden van de liberale bond zijn in het blauw gestoken, de christelijke stakers in het groen. Bezorgd kijken de beveiligingsbeambten van Securitas of de vlammen kunnen overslaan naar hun portiersloge.

Met de acties – niet begonnen, wél gesteund door de vakbonden – tonen de werknemers van VW Vorst hun woede en hun bezorgdheid.

Bezorgdheid over de vraag hoeveel auto’s de fabriek in 2007 mag bouwen, woede omdat de directie in het Duitse Wolfsburg een bijzondere vergadering daarover van de ondernemingsraad heeft uitgesteld.

‘We troosten de mensen als het kan, hitsen ze op als het moet’, zegt Davy Pollaert van de ondernemingsraad bij het vuur dat nog enige warmte biedt in de striemende regen. ‘De directie gebruikt ons als postbode om het slechte nieuws over te brengen.’

Niemand weet nog wat het slechte nieuws zal inhouden. Gaat het om duizend ‘afdankingen’, tweeduizend, of meer? Hardop wordt gerekend over hoeveel auto’s de fabriek mogelijk krijgt toegewezen en met hoeveel personeel die kunnen worden gebouwd. Dertig ‘werkloosheidsdagen’ moesten dit jaar de overcapaciteit terugdringen, maar het leed is nog niet geleden. ‘Al acht maanden gaan er geruchten in de Duitse pers dat VW Vorst flink moet inkrimpen’, zegt Stefaan van Bockstaele, een vakbondsvertegenwoordiger die al 29 jaar in de fabriek werkt. ‘Vandaar de onrust. De weekendploeg begon te staken toen bleek dat de vergadering van de ondernemingsraad werd uitgesteld naar woensdag.’

Maar maandagavond komt er nieuws uit Wolfsburg: de ondernemingsraad wordt toch dinsdagochtend ingelicht. Het goede nieuws dat de vakbondsbestuurders hebben te melden: de fabriek gaat niet dicht. Het slechte nieuws: er gaan veel ontslagen vallen, al is nog onbekend hoeveel. De ontslagronde zal de grootste zijn in de geschiedenis van de fabriek, die zijn wortels in 1805 heeft. Toen begon de ondernemersfamilie D’Ieteren in Vorst met de bouw van koetsen. Na de Tweede Wereldoorlog werden er Studebakers en Kevers gebouwd. Van 1980 tot nu rolt onder meer de Golf van de band. Ook de Lupo, de Polo en de Audi A3 werden er gemaakt.

‘Wij zijn de flexibelste en de productiefste fabriek van het concern zijn’, zegt een werknemer. ‘Het is Duits chauvinisme dat ze hier de capaciteit verminderen.’

Achter de schermen speelt ook de machtsstrijd aan de top tussen Porsche en Volkswagen. ‘Nu Bernd Pischetsrieder als topman van VW moest aftreden, ziet het er slecht uit voor ons’, zegt Van Bockstaele. ‘De toekomst voor de Belgische automobielindustrie is hoe dan ook heel duister.’

Ook Davy Pollaert (29) is er niet gerust op. ‘Ik werk hier tien jaar en hoor tot laatsten die in vaste dienst kwamen. Sindsdien zijn er alleen interimmers bijgekomen. Sommigen werken hier al acht jaar tijdelijk. De gemiddelde arbeider is 46 jaar oud en werkt hier al ongeveer twintig jaar. Vind dan maar eens een nieuwe job.’

Meer over