‘We bouwen een Nederlandse kampioen’

Kom bij Fortis niet aan met twijfels over de ratio van de overname van de Nederlandse tak van ABN Amro....

Bovendien kon Fortis niet veel anders dan aanvallen, nadat ABN Amro en Barclays in maart hun plannen hadden bekendmaakt. Met een krachtiger ABN Amro (in handen van Barclays) zou de eigen positie in Nederland te veel onder druk komen te staan. En: ‘Het huis van de buren staat maar één keer te koop. Die metafoor hebben we gekozen om uit te leggen dat dit een kans was die nooit meer zou terugkomen.’

Heeft de Belgisch-Nederlandse bank-verzekeraar niet te veel betaald om die ene kans toch te benutten? ‘Die economische vraag is beantwoord door onze aandeelhouders’, zegt Kloosterman. ‘Die hebben in augustus met een meerderheid van 96 procent het bod goedgekeurd en afgelopen weken met een meerderheid van 98 procent ingetekend op de claimemissie. Een duidelijk antwoord, lijkt me.’

Het splitsen van ABN Amro zou slecht zijn voor Nederland.

‘We bouwen een nieuwe Nederlandse kampioen, wat is daar slecht aan? Het wordt een toonaangevende retailbank, ABN Amro geheten. Daarnaast worden we de Europese nummer drie als private bank en komen we in de toptien van Europa’s grootste vermogensbeheerders. Met het bankieren voor bedrijven – de merknaam wordt Fortis – hebben we alleen maar groei voor ogen, heel veel groei. Je kunt dit ook een feestdag noemen voor Nederland.’

De bank wordt toch overgenomen door buitenlandse partijen?

‘Fortis is een Nederlands-Belgische onderneming, dat is het vanaf het begin af aan geweest en die basis in de Benelux wordt alleen maar steviger. Wij hebben geen last van Nederlands/Belgische sentimenten, dat speelt bij ons niet. Bovendien: van onze medewerkers is 36 procent noch Belg, noch Nederlander.

Kunnen Nederlanders en Belgen wel samenwerken?

‘In de nieuwe bank zullen ze elkaar uitstekend aanvullen. De Nederlanders brengen hun internationale gerichtheid mee, en hun handelsgeest, terwijl de Belgen hun operationele discipline en hun technische vaardigheden zullen inbrengen. Fortis heeft altijd tegen minder kosten kunnen opereren dan ABN Amro. Die bank had een kostenratio van 65 tot 70 procent van de opbrengsten, Fortis heeft altijd tussen de 50 en 55 procent gezeten.’

Fortis wordt de baas, maar in aantal zullen de ABN Amro-medewerkers in de meerderheid zijn. Wat voor bedrijfscultuur zal daaruit voortkomen?

‘Natuurlijk zijn er cultuurverschillen, zoals bijvoorbeeld over outsourcing. Daar is Fortis geen voorstander van. Maar wat we, op andere gebieden, in ieder geval niet zullen doen is alles van bovenaf opleggen. Je zult toch ook een mate van omarming zien van de nieuwe collega’s en hun cultuur.’

De overnamestrijd heeft een half jaar geduurd. Heeft het vertrouwen van de klanten in ABN Amro daar niet ernstig onder geleden?

‘Ik heb een groot respect voor de medewerkers van ABN Amro. Die hebben in deze moeilijke maanden de bank bij elkaar gehouden. Maar het is duidelijk dat het goed is dat deze periode nu wordt afgesloten, de onzekerheid had niet langer moeten duren, ook al hebben de resultaten niet geleden onder dit proces.’

Meer over