Vuitton viert verjaardag

Nederland als luxeland; niet alleen cynische Nederlanders hadden er een hard hoofd in. De dame van Louis Vuitton Benelux, een Vlaamse die zo te zien niet makkelijk van haar apropos is te brengen, schrok zich wild toen ze twee jaar geleden een Nederlands marktonderzoek naar luxe-artikelen onder ogen kreeg....

Wat had het chique, dure Vuitton hier dan in tijden van recessie te zoeken? Het is uiteindelijk alleszins meegevallen. Een jaar geleden ging de winkel in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat open en, wat heet, ze hebben hun omzetverwachting al vier keer bij moeten stellen. Naar bóven. Aldus storemanager Ronald Schipper. Ter gelegenheid van de eerste verjaardag kwam laatst Patrick Vuitton, de achterkleinzoon van Louis, naar Nederland. 'Ik was hier vorige week ook al', aldus Vuitton. 'Voor een klant met wie ik de details van het ontwerp-op-maat moest doorspreken.' Wie die klant is? 'Dat zeggen we natuurlijk nóóit. Discretie, snapt u?'

De praatgrage vijftiger Patrick Vuitton is hoofd van de Vuittonafdeling die aan de aller speciaalste wensen voldoet. Wil iemand een koffertje voor zijn champagneglas of voor zijn favoriete sigaar hebben, of een reiskast voor zestig paar schoenen? Patrick Vuitton ontwerpt en maakt het, vanuit zijn atelier in de Parijse voorstad Asnires, waar ook het Louis Vuittonmuseum zit.

Patrick werkt al dertig jaar voor het voormalige familiebedrijf, dat nu geheel onderdeel is van het Franse luxeconglomeraat LVMH. Sinds twaalf jaar is Patrick

'ambassadeur' voor het bedrijf; hij reist de wereld af naar klanten en feestjes. Of het succes van Vuitton in Amsterdam hem verbaast? 'Absoluut niet. Nederlanders zijn een reizend volkje; het is me altijd opgevallen hoeveel Nederlanders ik bijvoorbeeld in het Verre Oosten tegenkwam. En dus hebben ze koffers nodig.' Maar hoe zit het met de liefde van de Nederlander voor die lekker betaalbare Samsonitekoffer? Vuitton verslikt zich bijna in zijn pijp: 'Verkeerde gierigheid. Een mens kan wel tien Samsonites in z'n leven verslijten, maar ik krijg koffers van Vuitton ter reparatie die al generaties lang meegaan. Onze kwaliteit is

superieur.'

De les gaat verder: naast Kwaliteit hanteert Vuitton de pijlers Traditie en Innovatie. Voor de innovatie is in 1997 de Amerikaanse mode-ontwerper Marc Jacobs aangetrokken. 'Hij zorgt ervoor dat het merk in het nieuws blijft, dat dochters de tas die ze van hun moeder erven nog steeds cool

vinden. Ik durf te zweren dat mijn opa het ook prachtig zou vinden wat Jacobs nu maakt.' Zo toonde Jacobs vorige maand in Parijs een verrassend sexy, extravagante

zomercollectie, met veel goud en glitters. Zelden was Vuitton zo overdadig versierd; alsof Cleopatra een gastrol in een Bollywoodfilm had.

Die modetak van Vuitton, hoe

opvallend ook in de media, is maar een 'knipoog', aldus Patrick Vuitton. Het draait natuurlijk

allemaal om de Traditie; dat het merk al 149 jaar koffers en tassen voor de rijken der aarde maakt, en dat het z'n producten exclusief via de 340 eigen winkels op aarde verkoopt. Begin tegen Patrick dus niet over de even oude, maar veel kleinere concurrent Goyard. 'Ach, ooit een mooi merk, maar nu een zielige imitatie van zichzelf. Die beste kerel die dat merk vijf jaar geleden gekocht heeft, snapt er weinig van', zegt hij over de geldschieter die het inderdaad in vijf jaar niet gelukt is om een deuk in de reputatie van Vuitton te slaan.

Dus kloppen de rijken der aarde die niets kunnen vinden in het enorme basisassortiment van Vuitton aan bij meneer Patrick. Wat maakt zijn afdeling Special Orders zoal? Zo'n vierhonderd koffers per jaar; van draagbare sigarenkasten en een beautycase voor Sharon Stone tot een koffertje voor de twee gouden dwarsfluiten van een Italiaanse fluitist. Eis is dat het product wel 'iets' met reizen te maken heeft. Vuitton: 'Ik word vaak gevraagd om meubels te maken, maar dat doen we dus niet. Maar een Vuittonmonogramhoes voor een pistool of geweer? Jawel, waarom niet?' En wil iemand een koffer van zijn zelfgeschoten olifantenhuid? Ook dat kan, mits het leer er geschikt voor is. 'Een lubberende koffer is natuurlijk gruwelijk.'

Men begrijpt dat zulks niet voor een paar honderd euro is gepiept; Louis Vuitton verkoopt zijn custom made ladekasten/koffers voor tienduizenden euro's. Hetgeen weer niet zo gek is als je bedenkt dat een gewoon hoesje voor een creditcard bij Vuitton al 165 euro kost, en een eenvoudig handtasje al snel 500 euro. Samsonite is en blijft goedkoper, maar voor zo'n 5 procent van de Nederlanders is dat geen dilemma.

Meer over