VSN wordt in vieren gedeeld en half verkocht

De splitsing van VSN in drie stukken gaat niet door. In plaats daarvan wordt de busmaatschappij die nu nog bijna een monopolie heeft in het streekvervoer, in vier blokken gesplitst, waarvan er twee vrijwel zeker verkocht worden....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De twee busbedrijven die VSN in het Noorden bezit, Veonn (Friesland en Drenthe) en Hanze (Groningen), zullen worden samengevoegd tot VSN-Noord. Hermes, de maatschappij die Limburg bestrijkt, blijft zelfstandig onder de vlag van VSN. Maar beide bedrijven zijn te klein om zelfstandig door te gaan, erkent de directie van VSN. Daarom zal naar 'verbreding en versterking' van de twee bedrijven worden gestreefd. Dat kan door 'samenwerking met relevante gemeentelijke vervoerbedrijven en/of buitenlandse partners.'

Insiders achten verkoop van de bedrijven de meest waarschijnlijke oplossing. Aan potentiële partners lijkt geen gebrek. De naam van het Zweedse busbedrijf Lignebus wordt vaak genoemd; sommigen bij VSN weten zeker dat de Zweden al wel eens hebben gesproken met de top van VSN. Maar de partij met de grootste kansen is waarschijnlijk Vancom, dat binnenkort Arriva gaat heten. Dit bedrijf is al eigenaar van het Gronings Vervoerbedrijf GVB en rijdt al enkele buslijnen in het zuiden van Limburg.

Vooral in het Noorden lijken Vancom's kansen goed. De ondernemingsraden van Veonn, Hanze en GVB hebben al duidelijk gemaakt dat zij samen één grote noordelijke busmaatschappij willen. De ondernemingsraden van de twee VSN-bedrijven en het Vancom-bedrijf GVB werken al uitstekend samen. De directie van Vancom zou al hebben gesproken met het bestuur van VSN.

VSN wilde zijn busmaatschappijen splitsen in VSN-1 in het westen en VSN-2 in het noorden en zuiden. Daarnaast moest een onderhouds- en handelsonderneming komen; een soort VSN-3. Dit plan ontmoette veel kritiek uit eigen bedrijf, maar liep definitief spaak toen de Brabantse VSN-dochter BBA afhaakte. BBA kon dat doen doordat VSN slechts een minderheid van de aandelen bezit.

Ook de politiek had ernstige kritiek op de aanvankelijke splitsing. Vooral het plan om nog een holding in stand te houden, stond de politici tegen. VSN moet immers opgesplitst worden om concurrentie in het openbaar vervoer mogelijk te maken. Zo lang dat niet is gebeurd, mag VSN niet inschrijven op uit te besteden vervoersgebieden. Dat zou beteken dat VSN vanzelf krimpt tot de helft van wat het nu is.

De noordelijke bedrijven zijn niet helemaal tevreden gesteld door de plannen van de directie. Volgens secretaris B. de Jong van de ondernemingsraad van Hanze, moet VSN-Noord ook kunnen beschikken over de onderhoudsdiensten en de handelsactiviteiten, die nu onder Techniek en Handel worden ondergebracht.

Het gaat daarbij om grote bedrijven. Zo bezit Hanze enkele dealerbedrijven van Mercedes, een carrosseriebouwbedrijf, een ambulancebouwer en een handelsbedrijf in Amerikaanse auto's. Veonn bezit ondermeer een dealerschap in Iveco.

'Dat zijn winstgevende bedrijven', zegt A. Haveman van de ondernemingsraad van het vervoersbedrijf van Veonn. 'Dus we staan sterker met dan zonder.' Bovendien moet VSN-Noord straks wel drie jaar lang zaken doen met diezelfde onderhoudsbedrijven. 'Dat is gedwongen winkelnering, dus dan kunnen we niet eens de goedkoopste aanbieder nemen.'

De sanering die VSN van plan was door te voeren bij Hermes en bij de Noordelijke bedrijven gaat gewoon door.

Meer over