Vroemmmmm

MELBOURNE krijgt de primeur. Daar zal in maart volgend jaar voor het eerst in de historie een Jaguar meedoen aan de Formule I-races....

De beslissing om in Formule I te gaan, was er niet een die de Britse sportwagenbouwer zelf heeft kunnen nemen. Echte beslissingen worden sinds Jaguar werd overgenomen door Ford, in Detroit genomen.

Ford nam vorig jaar zelf al het Formule I-team van Jackie Stewart over, dat sindsdien Stewart-Ford heet. De auto's zullen nu worden overgespoten in kikkergroen, en achter het hoofd van coureur Eddy Irvine, dit seizoen nog in een Ferrari te zien, zal de kop van het jachtluipaard meerijden.

Deze week presenteerde Ford zijn verzameling aan merken voor het eerst als één groep, op 's werelds grootste autoshow in Frankfurt. Weliswaar waren niet alle merken aanwezig, want Lincoln wordt in Europa niet verkocht. Maar verder waren ze er allemaal, gezellig rondom het moedermerk Ford: Mazda, Jaguar, Volvo, Aston Martin.

Terwijl andere autofabrikanten hun merken juist als zelfstandige eenheden blijven presenteren (Toyota en Lexus, Citroën en Peugeot, Skoda en Volkswagen), deed Ford geen enkele moeite om een geheim te maken van zijn merkenportefeuille.

Nick Scheele, voormalig topman van Jaguar maar nu de baas van Ford Europa, schreeuwde het van de daken: 'Geen andere fabrikant kan tippen aan onze merkenportfeuille', riep hij zijn publiek toe.

De fijnbesnaarde Brit gebruikte nog meer krachtige woorden: 'Wij zullen de auto-industrie herdefiniëren'. En alsof dat nog niet genoeg was: 'Wij zullen de markt voor luxe auto's gaan domineren.' Scheele waagde zich zelfs aan het noemen van aantallen: 'We zullen binnenkort meer dan een miljoen auto's per jaar gaan verkopen.' Luxe-auto's, wel te verstaan.

De Europese Ford-baas zegt de oorlog te gaan winnen dankzij 'killer products'. Dat klinkt altijd goed, maar de man die het offensief naar de chique moet leiden, de Duitser Wolfgang Reitzle, is toch in de eerste plaats een marketingman. Hij heeft de verantwoordelijkheid gekregen over Fords luxe-merken: Volvo, Jaguar, Lincoln en Aston Martin. In die functie wordt hij een grote concurrent van zijn voormalige werkgever BMW, die hij begin dit jaar verliet. In Frankfurt schetste hij voor het eerst hoe hij zijn vier nieuwe raspaardjes van elkaar zal onderscheiden.

Volvo zal zijn imago van veilige, betrouwbare en degelijke auto verder uitbouwen. Maar Reitzle vindt dat de marketingaanpak tot nu toe wel erg rationeel is geweest. 'We zullen dezelfde boodschap brengen, maar met een tikje emotie erbij.'

Die emotie kon hij nauwelijks de baas toen hij over Jaguar sprak. 'Een jongensdroom gaat in vervulling', riep Reitzle uit toen hij Jaguars lang verwachte entree in het Formule I-circuit officieel proclameerde. Voor deze emotie moest hij natuurlijk weer rationalisaties bedenken, en hij bedacht: 'Racen is de ultieme test van de technologie.' En bovendien: 'Meedoen aan races schept ambitieuze mensen. Het zal een verfrissing voor het hele concern betekenen.'

Aston Martin, bouwer van superdure sportwagens, wordt volgens Reitzle 'een laboratorium op wielen' waarin de meest geavanceerde techniek zal worden verwerkt. Toch past de Formule I beter bij Jaguar dan bij dit laboratorium op wielen. Aston Martin is iets té exclusief. Reitzle: 'Ik heb vier wagens aan vrienden van me in Duitsland verkocht, en daarmee het marktaandeel in Duitsland substantieel beïnvloed. Vorig jaar verkochten we wereldwijd 642 wagens. Dat aantal moet omhoog.' Bovendien wordt het merk om deftigheidsredenen zeer low key gehouden.

Over de toekomst van Lincoln, de Amerikaanse loot aan Fords luxe-tak, kon hij nog niet veel zeggen. Lincoln zal zelfstandiger worden, ondermeer doordat het merk weer een eigen hoofdkantoor krijgt in Californië, ver weg van de almachtige moeder in Detroit.

Meer over