Vouwfiets

Elke groep heeft zijn diehards, en onder OV-reizigers (lees: NS-reizigers) zijn die het best te herkennen aan hun vouwfiets. De vouwfietsende OV-reiziger rijdt elke dag naar het station, waar hij zijn voertuig tot een klein pakketje frommelt en dat zonder problemen opbergt onder zijn stoel in de trein....

Nou ja, zo zou de NS het graag zien. De praktijk wil dat die vouwfietsen onder een groeiend aantal treinreizigers veel irritatie wekken. Vooral op Internet zijn daarvan moeiteloos bewijzen te vinden. Op de site huizen.dds.nl/illie-v/leftvf.htm is een regelrechte campagne aan de gang om vouwfietsen uit de trein te weren. Belangrijkste argumenten: ze blokkeren in- en uitgangen, zitten vol scherpe onderdelen waaraan je makkelijk je benen stoot en worden in de trein vaak vastgetekend aan klapstoeltjes.

Ergernissen omtrent de vouwfiets blijken met met grote emoties gepaard te gaan, getuige de schriftelijke reacties die bezoekers van de website achterlaten. 'Die vouwfietsen zijn, om het eufemistisch uit te drukken, vervelend', schrijft ene Joris. 'Het is me dan ook een genoegen dat ik niet de enige ben die er een godgruwelijke kut klote teringhekel aan heeft.'

Repliek komt onder anderen van Dineke: 'Wat sneu om je agressie zo te uiten. Wat is er nou voor probleem aan een vouwfiets? (...) Enne, een beetje meer aanvaarding van de niet zo rijke mensen, die geen geld hebben voor een auto, zou best mogen, we leven toch in Nederland?'

De beheerders van de website kunnen maar één reden verzinnen voor de aanschaf van 'zo'n gedrochtelijke vouwfiets': het uitsparen van stallingskosten en vervoerskosten voor een echte fiets. Een vouwfiets mag gratis mee in de trein, vervoer van een gewone fiets kost tien tot 25 gulden.

De NS erkent dat er irritaties over de vouwfiets bestaan. 'Mensen struikelen erover', zegt woordvoerder R. Hageman. 'Sommigen klappen hun fiets al in de trein uit. Er zijn er ook die een Batavus doormidden zagen en er een scharnier tussen zetten, en die zeggen dan: dit is een vouwfiets.' Dat is natuurlijk onzin, maar de regels bepalen nog steeds dat alle fietsen die kunnen worden gevouwen in principe onder handbagage vallen.

Daarom werkt de NS aan nieuwe richtlijnen. Een vouwfiets zal niet groter mogen zijn dan 'een koffer die je naar Schiphol zou meenemen'. Dat kunnen nog flinke kisten zijn. Maar een doorgezaagde Batavus zul je niet meer gratis de trein in krijgen.

Meer over