Voor het eerst wereldwijd minder tablets verkocht

Voor het eerst sinds de lancering van de tablet in 2010 is een daling van de verkoopcijfers waargenomen. In het laatste kwartaal van 2014 werden 76,1 miljoen exemplaren verkocht, terwijl in dezelfde periode een jaar eerder nog 78,6 tablets over de toonbank gingen. Een daling van 3,2 procent, meldt de International Data Corporation (IDC).

De inmiddels overleden Steve Jobs presenteert in 2010 de iPad tijdens een Apple- event. Beeld anp
De inmiddels overleden Steve Jobs presenteert in 2010 de iPad tijdens een Apple- event.Beeld anp

Over het hele jaar genomen steeg de verkoop wel, met 4,4 procent naar wereldwijd 229,6 miljoen tablets. Die stijging is wel minder groot dan in voorgaande jaren.

Onderlinge concurrentie
Van alle verkochte tablets nam Apple het grootste gedeelte voor haar rekening. Het Amerikaanse bedrijf verkocht in de laatste drie maanden van het jaar 21,4 miljoen iPads. Dat is meer dan welke tablet-producent dan ook. Samsung verkocht 11 miljoen exemplaren. De top 5 wordt compleet gemaakt door Lenovo, ASUS en Amazon.

Nederland
Aan de explosieve groei van de tabletmarkt in Nederland kwam in de tweede helft van 2013 al een einde. In de eerste helft van 2014 daalde de hoeveelheid verkochte items ook snel. De markt is mogelijk verzadigd, of alternatieven als telefoons en laptops bieden uitkomst.

Senior Vice President of Worldwide Marketing Phil Schiller kondigt de nieuwe iPad Air 2 aan tijdens een Apple- event in California. Beeld anp
Senior Vice President of Worldwide Marketing Phil Schiller kondigt de nieuwe iPad Air 2 aan tijdens een Apple- event in California.Beeld anp
Meer over