WINNAAR & VERLIEZERJoost Farwerck & Dolf van den Brink

Voor de een zit het coronatij mee, voor de ander juist tegen

Joost Farwerck.Beeld ANP

Winnaar: Joost Farwerck – KPN

Telecombedrijf strijdt weer op drie fronten

KPN had vorig jaar een buitenlandse ster als nieuwe ceo willen aantrekken. Maar de Belgische Dominique Leroy verzeilde in een voorkennisschandaal, zodat het getekende contract weer werd verscheurd. In haar plaats werd iemand van eigen kweek de nieuwe hoofdcoach van het telecombedrijf dat het vaandel van de goeie ouwe monopolist moet hooghouden in een verbitterde concurrentiestrijd.

Farwerck is eerder een lieve en pragmatische dan harde en visionaire leider. In een interview met Managementscope zei hij: ‘Als een voorstel goed is voor nog meer tevreden klanten, maar je weet niet of je er op korte termijn meer geld mee gaat verdienen, zeggen we toch: dit gaan we doen.’

Het tij zit Farwerck (55) niet tegen. KPN strijdt op drie fronten. Deze week publiceerde het bedrijf een tussenstand. In het derde kwartaal is het aantal glasvezelklanten gestegen tot 1,18 miljoen, een stijging van 27 duizend klanten ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar. KPN kreeg er in het derde kwartaal negenduizend mobiele abonnees bij, de eerste stijging sinds het derde kwartaal van 2017. KPN heeft er nu 3,58 miljoen. Wel verliest KPN nog breedbandklanten. Dat aantal zit nu op 1,69 miljoen. De winst kwam uit op 132 miljoen euro. Geschoond voor eenmalige baten is dat 4 miljoen meer dan in het derde kwartaal vorig jaar.

Verliezer: Dolf van den Brink – Heineken

Bierbrouwer verdient optimist aan de top

Ook Dolf van den Brink is eigen kweek. Hij maakte carrière binnen Heineken, onder meer in de VS, waar hij het personeel opzweepte met de slogan Be Brave, Decide and Do, Hunt as a Pack en Take it Personally!

Dit jaar mocht de zoon van een ABN Amro-topman en kleinzoon van een Elsevier-topman de gelauwerde Jean-François van Boxmeer als ceo van Heineken opvolgen, wat op voorhand al even moeilijk is als een voetbalcoach opvolgen die acht keer kampioen was geworden. En toen kwam ook nog corona, waardoor de afzet aan de horeca instortte.

Maar Heineken had na acht jaar Van Boxmeer zo veel vet op de botten, dat ontslagen uitgesloten leken te zijn. Heineken zou het wel even uitzingen, zo beloofde het management. Nu is Van den Brink c.s. toch van gedachten veranderd. Eenvijfde van het personeel op het Nederlandse hoofdkantoor en op de ­regionale kantoren moet weg, en dat lukt niet via ­natuurlijke afvloeiing. Honderden banen staan op het spel. Hoewel Heineken flink veel last heeft van de crisis – de omzet daalde met 8 procent – staat het water het concern zeker nog niet aan de lippen. Er werd in eerste negen maanden nog 400 miljoen euro netto verdiend. Maar Van den Brink sombert dat het alleen maar slechter zal worden. Jammer, een beursreus verdient een ­optimist aan de top.

Dolf van den Brink.Beeld Heineken
Meer over