VNU geeft geen verwachting voor 2004; aandeel keldert

Beleggers reageerden als door een wesp gestoken, toen data-leverancier VNU de jaarcijfers bekendmaakte. De koers van VNU vloog steil omlaag en sloot uiteindelijk ruim 5 procent lager....

'U kunt vragen wat u wilt, maar daar geven we geen antwoord op', zei financieel-directeur Frans Cremers. Hij kapittelde de enorme focus van analisten op kortetermijn cijfers. 'Als je die niet haalt, valt de hele wereld over je heen. Ons gaat het om de langetermijn-omzet en -winst. En daarvoor hebben we genoeg aanwijzingen gegeven.'

In tegenstelling tot de beleggers is VNU zelf zeer content met de jaarcijfers. Volgens bestuursvoorzitter Rob van den Bergh heeft VNU vorig jaar met succes geopereerd. Vooral de val van de dollar tegenover de euro (VNU haalt 50 procent van de omzet uit de VS) speelde het data-concern parten. Bij onveranderde wisselkoersen zou de omzet in 2003 een stijging hebben laten zien van 2 procent in plaats van een daling van 9 procent, aldus de VNU-voorzitter.

De winst zou met een kwart zijn gestegen. Deze laat nu een daling van 23 procent zien. De nettowinst van VNU daalde van 170 miljoen euro in 2002 naar 130 miljoen euro in 2003. De omzet zakte met bijna vierhonderd miljoen euro.

VNU is vol vertrouwen als het om 2004 en de verdere toekomst gaat, maar desondanks wilde het concernbestuur zich nog niet uitlaten over het lopende jaar. Dat gebeurt pas bij de publicatie van de halfjaarcijfers in augustus. 'We willen zo mean en lean mogelijk zijn in 2004, om voor 2005 en 2006 een basis te kunnen leggen voor groei', zei Van den Bergh.

'De verwachting van het bedrijf is erg, erg voorzichtig', vindt analist Robert Verhoeven van Van Lanschot Bankiers.

VNU is de laatste jaren veranderd van uitgever in een data-leverancier. De Business Information Group, waaronder de bedrijfsbladen en beursactiviteiten vallen, zal echter volgens VNU goede marges blijven opleveren, hoewel de omzet daalt. De advertentiemarkt blijft onzeker. Het lijkt erop dat die in de VS zijn dieptepunt heeft bereikt. In Europa is dat echter nog niet het geval. Daar moeten kostenbesparende maatregelen de resultaten op peil houden. De advertentiemarkt maakt 8 procent uit van het resultaat van VNU.

Voor het onderdeel Marketing Information verwacht VNU dit jaar wel autonome groei, overeenkomstig de doelstelling op langere termijn van 5 tot 7 procent. Voor Media Measuring and Information Group voorziet het concern een groei van ten minste 6 procent bij stijgende marges. De divisie Directories (de Gouden Gids en andere naslagwerken) blijft kwakkelen. VNU denkt desondanks in 2004 op een onveranderd bedrijfsresultaat uit te komen.

Meer over