VIJF VRAGEN

Vijf vragen over de toekomst van Philips

Ondanks alle recente problemen bij de divisie Healthcare in de VS, wil Philips door als een kleiner bedrijf, gefocust op gezondheid. Wat staat zo'n nieuw Philips te wachten?

Aandeelhouders van Philips konden vorig jaar tijdens de aandeel houdersvergadering hun gezondheid laten meten. Beeld HOLLANDSE HOOGTE / GERARD TIL
Aandeelhouders van Philips konden vorig jaar tijdens de aandeel houdersvergadering hun gezondheid laten meten.Beeld HOLLANDSE HOOGTE / GERARD TIL

Bij de presentatie van de jaarcijfers van Philips vandaag gaat het minder dan ooit om het afgelopen jaar. Philips heeft al besloten zichzelf op het hakblok te leggen en in tweeën te hakken. Philips Healthcare versmelt met Consumer Lifestyle tot Philips Healthtech. De lichtdivisie wordt verkocht. Niet de gedaalde winst en omzet zullen het hoofdthema zijn, maar de vraag wat daar op dat hakblok wordt aangericht.

Hoe staat Philips' nieuwe kernactiviteit ervoor?

Het schokkendste nieuws van de afgelopen tijd was dat juist de Healthcare-divisie zijn zaakjes niet op orde heeft. De kwaliteitscontrole in de fabriek in Cleveland in de Verenigde Staten faalde jarenlang. Daar worden dure scanapparaten gemaakt. Ondanks waarschuwingen van de toezichthouder Food and Drug Administration (FDA) werden kwaliteitsproblemen niet opgelost. Een jaar geleden moest Philips de productie stilleggen. Sindsdien meldt het elke paar maanden weer dat de kosten zijn opgelopen. Aanvankelijk zou het probleem enkele tientallen miljoenen euro's kosten, inmiddels gaat het om 225 miljoen euro aan gemiste winst. De productie en de uitlevering zijn hervat, maar of het probleem echt is opgelost, moet blijken.

Het is niet het enige probleem. Philips heeft ook 366 miljoen euro uitgetrokken voor boetes wegens het overtreden van een patent voor zuurstofmeting in bloed. Die twee bedragen bij elkaar halveren de bruto winst van de divisie Healthcare.

null Beeld -
Beeld -

Wie zijn de concurrenten van het nieuwe Philips?

Vooral Siemens en General Electric. Of Philips tegen deze twee is opgewassen, moet nog maar blijken. De rendabiliteit van de healthdivisies van beide gigaconcurrenten is goed. Bij General Electric is de winstmarge gelijk aan die van de rest van het concern: rond 15 procent. Siemens haalde concernbreed in 2013 nog geen 8 procent rendement, de Healthcaredivisie haalde het dubbele. Maar vijf jaar geleden was de winstmarge bij Healthcare slechts de helft van die van heel Siemens.

Als Philips' plannen voor een splitsing zijn uitgevoerd, heeft het concern één voordeel boven deze twee: het is veel meer gefocust op gezondheidszorg. Maar die focus heeft natuurlijk ook een nadeel. Siemens en GE zijn enorme concerns die hun investering kunnen richten op de activiteit die het meeste rendement belooft.

Wat moeten Consumer Lifestyle en Healthcare bij elkaar?

Dat is juist de toekomst. De ziekenhuizen zitten al vol peperdure apparaten en zij moeten bezuinigen. Steeds meer gezondheidszorg zal 'mobiel' worden. Met apps die gegevens in de gaten houden, zoals gewicht, bloeddruk en zuurstofgehalte in het bloed, en de gegevens aan de specialist doorsturen. Philips werkt in die 'telehealth' al jaren samen met Banner, een exploitant van 25 Amerikaanse ziekenhuizen.

Ook bij Consumer Lifestyle gaat het niet zozeer meer om de strijkijzers en stofzuigers (die activiteiten worden op termijn waarschijnlijk verkocht), maar voor meer dan de helft om 'health & welness' en 'personal care'. Dat scheerapparaat is niet zo enorm medisch, maar met tandenborstels komen we alweer in de buurt.

Consumenten gaan steeds meer hun gezondheid meten, met massa's data als gevolg. Philips zet dan ook meer in op dataverwerking. Hier doemen wel nieuwe concurrenten op, zoals Apple en Google. Ook die investeren in mobiele gezondheidsmeting.

Zal Philips Healthtech zelfstandig blijven?

Philips is straks in zijn geheel ongeveer even groot als de concurrerende divisie van Siemens en GE. En supergefocust. Met andere woorden: Philips is kwetsbaar, bijvoorbeeld voor overnames. Dat vinden beleggers vaak wel weer een voordeel. Als het bedrijf wordt overgenomen, wordt er meestal een flink percentage bovenop de beurskoers van dat moment betaald. Philips' beurskoers begon kort na de bekendmaking van de splitsing op 23 september te stijgen.

Het komt wel voor dat gefocuste, ééndimensionale bedrijven lang leven, maar dat is zelden het geval. Onlangs zagen we nog wat er gebeurt als een te klein gefocust bedrijf zelfstandig wordt. Koffiebedrijf DE werd verzelfstandigd uit het conglomeraat Sara Lee/DE, en was in no-time weer overgenomen en gefuseerd.

Is het verstandig de lichtdivisie af te stoten?

De lichtdivisie, Philips' bakermat wordt afgestoten. Dat lijkt logisch, want dit onderdeel groeit het minste en haalt relatief de minste winst binnen. Daar staat tegenover dat deze divisie ook weinig kapitaal vergt. In Healthcare was in 2013 7,4 miljard euro geïnvesteerd. In de lichtdivisie 4,5 miljard.

Healthcare was wel rendabeler dan de lichtdivisie, maar groot was het verschil niet. Veruit de rendabelste activiteit was die van Consumer Lifestyle, en die divisie versmelt met Healthcare tot Healthtech.

Dat er met die lichtdivisie best iets is aan te vangen, blijkt wel uit de (onbevestigde) berichten dat grote investeringsmaatschappijen zoals CVC en KKR belangstelling zouden hebben. De verkoop zou een hoop geld kunnen opleveren.

Natuurlijk gaat het nieuwe bedrijf dure overnames doen. Eind vorig jaar kondigde het al aan 974 miljoen euro uit te trekken voor het verlieslatende Volcano, fabrikant van diagnoseapparatuur voor hart en bloedvaten.

Meer over