‘Verzekeraars huilen onterecht’

De verzekeraars willen af van een monster dat ze zelf hebben gecreëerd. De tussenpersonen eisen compensatie...

De verzekeraars huilen krokodillentranen. Ze willen af van een bonussysteem dat ze zelf hebben bedacht. De tussenpersonen eisen compensatie voor de 200 miljoen euro die ze dreigen mis te lopen, stelt Niels Mourits, directeur van de Nederlandse Vereniging van Assurantieadviseurs (NVA).

De politiek en de verzekeraars willen een einde maken aan de bonussen voor tussenpersonen. U bent het daar niet mee eens?

‘De verzekeraars hebben de bonussen bedacht. Wij niet.

‘Dat hebben ze destijds gedaan om de verkoop van hun producten te stimuleren. Ze wilden productie aan zich binden.

‘Wanneer de verzekeraars er nu van afwillen, dan huilen ze krokodillentranen.’

De bonussen kunnen toch nooit in het belang van de klant zijn die een hypotheek met beleggingsverzekeringen koopt?

‘Dat is maar de vraag. Volgens de wet zijn tussenpersonen verplicht een ‘passend advies’ te geven. Daar veranderen de bonussen niets aan. Wanneer aantoonbaar is dat een advies niet passend was, dan heeft de tussenpersoon een groot probleem. Ik begrijp dat het belangrijkste verzet ontstaat doordat de klant niet weet dat de bonussen worden uitgekeerd. Dat kunnen we oplossen door de bonussen zichtbaar te maken. Ze kunnen opgenomen worden in de provisie, die de klant wel ziet. Wij snappen daarbij ook dat volumebonussen (bonussen die worden uitgekeerd bij een bepaalde hoeveelheid verkochte polissen, red.) moeilijk uit te leggen zijn. Kies dan voor een bonus op basis van kwaliteit, zoals minister Bos van Financiën heeft voorgesteld. We hebben geen moeite met veranderingen, zolang die budgetneutraal gebeuren. Simpelweg schrappen, is geen optie.’

De tussenpersonen kunnen het geld kennelijk niet missen. Over welk bedrag gaat het jaarlijks ?

‘Onze schattingen van de inkomsten uit de volumebonussen liggen tussen de 150 en 200 miljoen euro per jaar. Van dit geld worden de service-providers betaald. Deze kantoren nemen zowel de tussenpersonen als de verzekeringsmaatschappijen veel werk uit handen. Dat werk moet wel betaald worden.’

Tussenpersonen verdienen soms duizenden euro’s met het invullen van één formulier. Is dat een normale beloning?

‘Door de bonussen is de relatie tussen het advies en de vereiste inspanning inderdaad weg. De bonussen volgen wanneer een bepaald volume is bereikt. Daar hoeft geen extra inspanning voor geleverd te worden. In een nieuw stelsel zou deze relatie hersteld moeten worden.’

Zijn de verzekeraars niet bang voor de groeiende marktmacht van de grote tussenpersoonketens? Zelfs de grote partijen kunnen nu tegen elkaar worden uitgespeeld.

‘Het is waar dat er een paar grote tussenpersoonketens zijn. De verzekeraars hebben de groeiende macht echter zelf in het leven geroepen. Zij zijn begonnen met het afwijzen van kleine adviseurs wanneer die niet genoeg polissen verkochten. De tussenpersonen zijn zich vervolgens gaan organiseren via de genoemde service-providers. Hierdoor kwamen ze in aanmerking voor hogere bonussen.’

De bonussen kunnen hoog oplopen. De klant betaald uiteindelijk de rekening. Zou een plafond voor de bonussen helpen?

‘In het verleden waren er maxima voor de bonussen en provisies. Dat mocht later niet meer vanwege Europese regels. De marktwerking wordt verstoord wanneer verzekeringsmaatschappijen afspraken maken over de maximale bonus.’

Meer over