Verlies bij EADS is veel groter dan verwacht

Het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS heeft in 2007 een nettoverlies geleden van 446 miljoen euro. Het bedrijf had last van de dure euro en de kostbare vertraging in de ontwikkeling van het nieuwe vlaggenschip van dochter Airbus, de superjumbo A380....

In 2006 boekte het concern nog een nettowinst van 99 miljoen euro.

Het verlies is veel groter dan analisten verwachtten. Die rekenden gemiddeld op een verlies van 146 miljoen euro.

EADS boekte een lager dan verwachte winst van 52 miljoen euro, tegen bijna 400 miljoen euro in 2006. De omzet daalde licht tot 39,1 miljard euro.

Tijdens de ochtendhandel in Parijs daalde het aandeel EADS 7 procent, dat was de grootste koersdaling in twee maanden. Later trok de koers bij als gevolg van het juichende beurssentiment na een actie van de Amerikaanse centrale bank.

EADS verwacht voor dit jaar een flinke stijging van de winst en omzet. Het jaar is in elk geval goed begonnen voor het concern, dat onlangs een zeer lucratieve opdracht van de Amerikaanse strijdkrachten wegkaapte voor de neus van de Amerikaanse aartsrivaal Boeing. EADS mag met partner Northrop Grumman tankvliegtuigen bouwen voor in totaal 35 miljard dollar.

Vliegtuigbouwer Airbus, de grootste divisie van EADS, zag zijn omzet afgelopen jaar licht toenemen tot 25,2 miljard euro, maar eindigde onder de streep met een verlies van 881 miljoen euro. Het is het tweede jaar verlies op rij voor Airbus, dat wedijvert met Boeing om de titel van ’s werelds grootste vliegtuigbouwer.

Airbus moest het afgelopen jaar forse boetes betalen omdat de levering van de A380 grote vertraging heeft opgelopen door allerlei technische problemen.

Ook was het bedrijf veel geld kwijt aan reorganisaties. Airbus wil de komende jaren tienduizend banen schrappen om uit de rode cijfers te komen. Volgens EADS-topman Gallois zijn al ruim drieduizend banen verdwenen.

De opdrachtenportefeuille van Airbus is vol. In 2007 kreeg het vliegtuigconcern opdrachten voor 1341 nieuwe vliegtuigen. Dit jaar verwacht Airbus ongeveer 700 opdrachten binnen te slepen.

De A350, het vliegtuig van Airbus dat met de Dreamliner van Boeing moet concurreren, komt pas in 2013 op de markt. Daarmee heeft het concern een achterstand van vier jaar op de concurrent. Boeing heeft bij de productie van deze toestellen ook een achterstand van acht maanden opgelopen.

Meer over