Verenigde Staten openen aanval op illegaal kopiëren

Politiekorpsen in elf landen, waaronder Nederland, hebben vorige week 'het hart getroffen van de internationale internetpiraterij'. 'Operation Fastlink' is volgens de Amerikaanse minister van Justitie John Ashcroft 'De vergaandste en meest agressieve actie tegen softwarepiraterij ooit.'

Honderdtwintig invallen werden er gedaan in tien landen. Het leverde tweehonderd computers op met honderdduizenden illegale computerprogramma's, films en muziekbestanden. Een van de in beslag genomen servers bevatte 65 duizend illegaal gekopieerde titels. 'Diefstal van intellectueel eigendom is een wereldwijd probleem dat de economie schaadt', zei Ashcroft. 'We moeten wereldwijd actie ondernemen.'

In Nederland viel de politie studentenhuizen binnen in Enschede, Groningen, Delft en Utrecht. Arrestaties werden hier niet verricht. Wel in Singapore, waar de politie drie verdachten inrekende.

Doel van operatie 'Fastlink' zijn de zogenaamde Warez-groepen. Een gesloten wereldje met clubs die de auteursrechten schenden door op grote schaal software, muziek en films via het internet te verspreiden.

Een van die groepen is Fairlight, volgens het Nederlandse Openbaar Ministerie (OM) 'een van de bekendste en oudste groepen binnen de warez-scene'. De groep richt zich op alleen op computerspellen. Andere aan Fairlight gerelateerde clubs gaan schuil onder exotische namen als Kalisto, Project X, Echelon en Class, maar Fairlight is volgens het OM als een van de weinige uit op financieel gewin.

Volgens een betrokkene, die anoniem wil blijven, zit de grote kick in de competitie. 'Het gaat erom welke groep als eerste een spel verspreidt. Het is illegaal en je kan elk moment gepakt worden. Financieel gezien ben ik er door het kopen van spellen alleen maar slechter van geworden.'

Binnen een paar uur kan een warez-groep er volgens deze ingewijde voor zorgen dat een computerspel zich over de wereld verspreid. 'Met enkele minuten zet een groep een spel op zijn servers. Deze enorme opslaggebieden zijn alleen toegankelijk voor warez-leden. Zij zorgen voor verdere verspreiding van het spel.'

Drie dingen zijn voor een warez-groep van bijzonder belang: spellen, heel veel hardeschijfruimte om ze op te slaan en een snelle internetverbinding om de spellen te verspreiden.

Nederland is ideaal, omdat studenten via de universiteit snelle internetverbindingen hebben. Warez-groepen benaderen studenten die op de hoogte zijn van de scene en leveren de opslagruimte, bestaande uit grote harde schijven.

De spellen komen uit de winkel of van spellenrecensenten die voor computerbladen schrijven. De grote jongens krijgen een spel vanzelf toegestuurd voordat het in de winkel ligt en ze zijn vaak lid van een warez-groep.'

Hoeveel mensen er precies bij Warezgroepen betrokken zijn, is niet bekend. De belangrijkste clubs die zich op spellen richten, bestaan volgens de betrokkene vermoedelijk uit vijftig tot tachtig man.

'Daarvan maken er zo'n 25 tot dertig deel uit van de harde kern, ze zijn vaak van meerdere groepen tegelijkertijd lid. Uiteindelijk jaagt Amerika nu op een man of zestig tot zeventig.'

Meer over