Van Hoof eist uitleg over veiligheid Boeings

Staatssecretaris Van Hoof van Defensie eist opheldering van de Amerikaanse luchtmacht over de veiligheid van tientallen tanker-Boeings van het type KC-135....

Naar nu is gebleken, kregen de toestellen, een kwart van de totale Amerikaanse tankervloot, in september vorig jaar een algeheel vliegverbod. Ook 127 KC-135's werden vliegbeperkingen opgelegd. De tanker-Boeings vliegen dagelijks boordevol kerosine over Zuid-Limburg vanaf de luchtmachtbasis Geilenkirchen. Van Hoof eist in een brief aan de Amerikaanse onderminister van Defensie Henry duidelijkheid over de veiligheid van de operaties.

Woordvoerder H. Edwards van de Amerikaanse luchtmachtbasis Wright-Patterson, bevestigt de mankementen aan de toestellen. 'Maar bij de meeste vliegtuigen is het probleem verholpen. Er staan er nog 39 aan de grond.'

De inspectie heeft uitgewezen dat de zogeheten stabilisator op het staartvlak, verantwoordelijk voor de hoogte, soms blijft hangen door lagers die smeervet lekken. Het mankement doet zich voor bij de verouderde toestellen; sommige KC-135's zijn 45 jaar oud. Volgens Edwards is het uitgesloten dat er nog toestellen met het euvel vliegen op Geilenkirchen.

Niettemin hebben de gemeenten Onderbanken en Brunssum, die onder de aanvliegroutes van Geilenkirchen liggen, verontrust gereageerd op het nieuws. 'Als een kwart van de vloot niet in orde is, kan er makkelijk eentje doorheen glippen', zegt een woordvoerder van de gemeente.

De Amerikaanse commissie die de toedracht van het ongeluk moest onderzoeken, kondigde vorig jaar een inspectie van de Stratotankers aan. Als meest waarschijnlijke oorzaak werd de bediening van het staartvlak aangemerkt, de stabilisator. De laatste tien jaar, meldde het onderzoeksrapport, haperde de stabilisator dertien keer bij KC-135's.

Meer over