Nieuws

Van Eindhoven naar Eelde vliegen op accu’s? In 2026 te doen, denken regionale luchthavens

Drie regionale luchthavens in Nederland willen in 2026 met kleine elektrische vliegtuigen lijndiensten gaan aanbieden tussen Eindhoven, Rotterdam en Eelde. Het gaat om een pilot die moet aantonen of elektrisch vliegen aantrekkelijk en economisch rendabel is.

Eindhoven Airport doet mee aan een proef met elektrisch vliegen. Beeld ANP
Eindhoven Airport doet mee aan een proef met elektrisch vliegen.Beeld ANP

Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Groningen Airport Eelde voorzien over vijf jaar een paar vluchten per dag met toestellen die vier tot negen passagiers kunnen vervoeren. Ze vertrouwen erop dat die vliegtuigen voor dit soort ‘taxivluchten’ er in 2026 zijn.

Momenteel vliegen er wereldwijd voornamelijk tweezitters rond, zoals de eenmotorige Pipistrel Velis, die in Slovenië wordt gebouwd. Dit toestel heeft net als de vliegtuigen in de pioniersdagen van de luchtvaart honderd jaar geleden een enkele stoel naast die van de piloot en een batterij die iets meer dan 50 minuten meegaat.

Grotere toestellen die nog ontwikkeling zijn, zoals de Eviation Alice (negen passagiers) en eCaravan (idem) worden op zijn vroegst pas over tweeënhalf jaar op de markt verwacht.

Taxivluchten

Of er een markt is voor dit soort ‘taxivluchten’ is de vraag. De steden die aan de proef meedoen zijn goed bereikbaar via de weg en over het spoor. Een luchtvaartmaatschappij die tussen Rotterdam, Eindhoven en Eelde wil vliegen moet ook op prijs kunnen concurreren. De markt zou zich daarom voornamelijk op zakelijke reizigers richten. ‘Er zijn nog geen potentiële kandidaten voor de pilot’, zegt directeur Roel Hellemons van Eindhoven Airport.

De luchthavens kijken samen met Schiphol en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) dan ook verder dan Nederland. Ze dromen van een ‘fijnmazig netwerk’ in Europa. De binnenlandse vluchten moeten de opmaat vormen voor routes tussen bestemmingen in Europa die nu niet of moeilijk bereikbaar zijn per trein en plekken waar een reiziger met de auto lang over doet, aldus een haalbaarheidsstudie uitgevoerd door M3 Consultancy.

‘Elektrisch vliegen is een technisch en economisch haalbare en snelle manier om regio’s met elkaar te verbinden’, aldus onderzoeker Gerben Broekema van M3. In eerste instantie zal dat gaan om bestemmingen binnen circa 500 kilometer en met de potentie tot 1.000 kilometer vanaf een luchthaven als Eindhoven of Rotterdam.

CO2-uitstoot

Die kortere vluchten botsen met het Nederlandse en Europese streven om vluchten tot 750 kilometer zoveel mogelijk te beperken, als de trein een alternatief kan bieden. Luchtvaartmaatschappij Air France heeft al moeten beloven, in ruil voor staatssteun, om het aantal binnenlandse vluchten terug te dringen. Zo moet de luchtvaart een steentje bijdragen aan het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen.

Vliegen met zulke kleine elektrische vliegen op korte vluchten zal ‘geen grote bijdrage leveren aan de vermindering van luchtvaartemissies’, erkent M3-onderzoeker Broekema. Driekwart van de CO2-uitstoot komt namelijk voor rekening van vluchten waarbij 1.500 kilometer of meer wordt afgelegd.

In een rapport dat woensdag verscheen zegt consultancybureau Deloitte dat elektrisch vliegen op grotere schaal over twee decennia mogelijk zal zijn – rond 2040. De eerste emissievrije vliegtuigen worden verwacht tussen 2035 en 2040. Daarna zal het nog jaren duren voordat de vloot van vliegtuigen die op fossiele brandstof volledig is vervangen.

Maastricht Aachen Airport doet niet mee aan de pilot. ‘De samenstelling van de deelnemende partijen is zo gegroeid’, aldus een zegsman van Schiphol. ‘Maar we staan open voor gesprekken met andere geïnteresseerden.’

Meer over