Uszo waszo, iszo en zal wel altijd zo blijven

Op eigen benen leren staan gaat gepaard met valpartijen. Uszo kan daar over meepraten. Deze organisatie ontstond in 1996 uit een fusie tussen vier uitkeringsfabrieken voor ambtenaren....

Ook individuele Uszo-klanten hebben klachten. Bij een lezer van de Volkskrant staat Uszo inmiddels bekend als 'een komisch nummer'. In de eerste plaats wordt zij tureluurs van de Uszo-post, waarvan de zin haar meestal ontgaat. 'Iedere keer weer een grote mooie envelop', schrijft zij. 'Goud geld moet dat kosten'

Onlangs kreeg zij weer een brief: 'Bellen met Uszo wordt heel gemakkelijk.' Daar had zij wel oren naar, want Uszo was 'altijd slecht te bereiken'. Klanten die niet willen wachten, aldus de brief, kunnen voortaan hun naam en telefoonnummer inspreken, zodat de Uszo-medewerkers hen snel kunnen terugbellen.

De lezer nam de proef op de som. En wat kreeg zij te horen van de Uszo-belcomputer? Er waren zoveel wachtenden vóór haar, dat zij niet haar naam en telefoonnummer kon inspreken en dus ook niet kon worden teruggebeld. 'Of ik het nog eens wilde proberen. Ja hoor, ik wel! Vele malen en op vele tijdstippen' Verbinding met een Uszo-employé heeft zij tot op heden niet kunnen krijgen. 'Ik heb maar geschreven.'

Volgens een woordvoerder heeft Uszo sinds kort een nieuwe telefooncentrale, en is de bereikbaarheid daardoor juist sterk verbeterd. 'In 85 tot 90 procent van de gevallen komt de verbinding tot stand. Gezien de aantallen inkomende telefoontjes is dat niet slecht.' Ook de stromen post kan hij niet plaatsen. 'Onze klanten krijgen gewoon een maandelijks overzicht, net als bij hun bank.'

Intussen klepperde een paar dagen na de vergeefse telefonische pogingen wederom de brievenbus bij de lezer: post van Uszo. Met vragen, zo las zij, kon zij voortaan terecht op nummer . . . 'Als ik het alleen al zie, ga ik gillen'

Meer over