Unilever ziet effect tv-reclame tanen

Unilever Nederland heeft in 2005 fors geïnvesteerd in reclame. In totaal gaf het bedrijf 220 miljoen euro uit. Dat is 30 procent meer dan in 2004....

Het meeste geld werd gestoken in tv-reclame. 65 Procent van het budget ging hier aan op. Toch zijn het online advertenties die steeds belangrijker worden voor Unilever. Deze vorm van adverteren is ten opzichte van 2004 verdrievoudigd.

De stijging wordt volgens media-directeur Harry Dekker veroorzaakt door het grote aantal nieuwe producten dat Unilever in 2005 introduceerde, zoals enkele nieuwe Dove-crèmes. ‘Daarnaast hebben we producten die we in 2004 in de markt hebben gezet ook in 2005 nog ondersteund met reclame.’

Veel merken van Unilever zijn groot geworden door tv-reclame. Desondanks wordt hierin de komende jaren minder geïnvesteerd. ‘Het baart ons zorgen dat tv-reclame steeds minder effect heeft op de consument. Er zijn te veel reclameblokken’, stelt Dekker.

Afgelopen jaar heeft Unilever veel geld gestoken in een andere vorm van tv-reclame. Het sponsoren van televisieprogramma’s bijvoorbeeld. Unilever heeft een relatie met het RTL 4-programma Life & Cooking. Deze verholen vorm van adverteren werkt goed volgens Dekker.

Toch is het online-marketing waar Unilever het komende jaar meer aandacht aan gaat besteden. Dekker: ‘Steeds meer mensen surfen op internet. Hier liggen dus kansen.’ Hij verwacht dan ook dat internetreclame de komende jaren blijft groeien. De gewone banners doen het erg goed.

Ook het algemene mediabudget neemt toe in 2006 denkt Dekker. ‘Ik verwacht dat we minimaal 10 procent meer uitgeven aan reclame dan vorig jaar. Maar nog eens 30 procent halen we niet.’

Meer over