'Unilever grootste adverteerder'

Unilever heeft vorig jaar verreweg het meest besteed aan advertenties in Nederland. Bruto gaf het voedings- en wasmiddelenconcern tot 1 december 220 miljoen euro uit aan reclame....

Unilever laat KPN, dat bruto 88 miljoen euro uitgaf, ver achter zich. KPN was in 2004 nog de nummer een. Nielsen Media Research heeft wel voor het eerst de bestedingen van drie Unilever-divisies bij elkaar opgeteld. Afzonderlijk zouden twee divisies (food en non-food) echter het telecombedrijf ook hebben ‘verslagen', aldus Marketing Tribune.

Unilever meldde vorige week al aan Adformatie dat het zijn bestedingen met 30 procent had opgevoerd. De topvijf wordt verder ingevuld door Procter & Gamble (84 miljoen euro), L'Oréal (58 miljoen euro) en Albert Heijn (56 miljoen euro).

Volgens Marketing Tribune geven de brutobestedingen goed weer in welke mate bedrijven zichtbaar zijn in de media. Onderzoeksbureaus hebben geen zicht op de kortingen die de adverteerders bedingen.

Meer over