Uitdaging voor Vendex ligt vanaf nu in rest van Europa

Analisten zijn verrast door de halfjaarcijfers van Vendex KBB. Die vielen niet tegen. Maar ze zijn vooral benieuwd naar de internationale strategie....

'We hebben de analisten in positieve zin verrast', merkte Vendex KBB-topman J.M. Hessels dinsdag zelfverzekerd op bij de presentatie van de halfjaarcijfers, de eerste offiële cijfers sinds de fusie van Vendex en Koninklijke Bijenkorf Beheer. Het ziet er prachtig uit, erkent analist Paul Schram van ABN Amro. 'Zelfs beter nog dan we hadden verwacht. In deze cijfers valt geen gat te schieten.'

Algemeen wordt erkend dat Hessels er prima in slaagt de winstgevendheid van zijn winkelketens te verbeteren, onder andere door kostenreducties. Toch vragen sommige analisten zich af wat Vendex KBB op langere termijn gaat doen als de zaken in Nederland op orde zijn.

Een Britse analist: 'De halfjaarcijfers zijn fantastisch, Hessels doet het uitstekend. Maar Nederland is een kleine markt. Als Vendex KBB daar de grenzen van de groei bereikt, staat Hessels voor de moeilijke vraag hoe hij ook een grote Europese speler kan worden.' In Nederland succesvolle winkelformules zijn lastig te exporteren. Warenhuisformules al helemaal. Alleen in de doe-het-zelfsector, waar Vendex KBB met winkelketen Praxis Nederlands marktleider is, ziet de Britse analist kansen, met name in Duitsland.

Vendex KBB is intussen, zoals Hessels het dinsdag zei, nog steeds een voornamelijk Nederlands bedrijf. 'We zijn marktleider in Nederland, maar Europees gezien een bescheiden middenmoter.' Vendex KBB is nu internationaal actief in België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Maar het bedrijf wil een actievere rol gaan spelen in de Europese non-food retail.

Volgens Hessels is de uitgangspositie goed. Het gaat daarbij niet zozeer om het warenhuissegment. 'Je moet eerst honderd jaar in een land aanwezig zijn voor je echt in de genen van de consument zit.' Wel ziet ook hij mogelijkheden in de doe-het-zelf-sector, waar een internationaal consolidatieproces gaande is. 'In deze branche zijn grote synergievoordelen te behalen, bijvoorbeeld bij inkoop. We zullen ons dus niet als een muurbloempje opstellen.'

Schram van ABN Amro betwijfelt echter of Vendex KBB snel tot internationale stappen zal besluiten, in de doe-het-zelfsector of daarbuiten. 'Ik zie dat niet op korte termijn gebeuren. Het integratieproces van de fusie is nog gaande.' Topman Hessels zelf laat zich voorlopig niet in de kaarten kijken. 'Er speelt nu niets concreets. Groei op zich is voor ons ook geen doelstelling, anders hadden we uitzendketen Vedior en de supermarktketen Laurus nooit verzelfstandigd. Wij willen alleen expansie als het ons geld oplevert. We willen een sterke onderneming zijn die daardoor voor onze aandeelhouders waarde creëert.'

Kapitaal voor eventuele expansie is er in ieder geval genoeg. De cashflow-positie van Vendex KBB is uitstekend. Er is een pot van 800 miljoen gulden uit niet-strategische deelnemingen en onroerend goed-transacties.

Mochten zich op termijn echter geen interessante acquisitiemogelijkheden voordoen, dan zal Hessels, zegt hij, 'zeer ernstig overwegen' om geld terug te geven aan de aandeelhouders, bijvoorbeeld door de inkoop van eigen aandelen. 'Maar dat is nu nog niet aan de orde.'

Meer over