Twee keer zoveel schade: het rare autoruit-raadsel

De afgelopen zes maanden is het aantal schades aan autoruiten ineens verdubbeld. Niet alleen in een bepaalde regio, maar door het gehele land en bij alle automerken in alle prijsklassen....

Het is gissen naar de oorzaak. De afgelopen jaren steeg het aantal schades aan autoruiten wel, in 1997 bijvoorbeeld met 17 procent in vergelijking met het jaar daarvoor. Ook vorig jaar was er weer een stijging. Maar zo'n 'explosie' als het afgelopen jaar noemt Mol 'bizar'.

Ook G. Kloosterboer van het Verbond van Verzekeraars tast in het duister. Het Verbond heeft het SWOV, dat de verkeersveiligheid wetenschappelijk onderzoekt, gevraagd zich over het autoruiten-mysterie te buigen. Mogelijk is het zogenoemde zoab, het zeer open asfalt beton, de boosdoener. Dit soort wegdek, dat steeds vaker wordt toegepast, heeft een open structuur en werkt mogelijk steenslag in de hand.

Volgens Mol kan een oorzaak ook zijn dat de automobilist schades sneller laat repareren. 'Vroeger reed je door met je sterretje. De drempel voor reparatie is nu veel lager.'

Om de kosten te dekken laat Centraal Beheer voorlopig de no-claimkorting een jaar bevriezen van elke klant die een kapotte ruit laat vergoeden. Andere verzekeraars studeren nog op maatregelen.

Meer over