Topjaar haven van Rotterdam

De Rotterdamse haven heeft over 2005 de groeiprognoses overtroffen. De overslag steeg ten opzichte van vorig jaar bijna 5 procent tot 369 miljoen ton....

Directeur Smits van het Havenbedrijf Rotterdam sprak van ‘een geweldig jaar’. Rotterdam profiteert van de gunstige wereldeconomie. Nog meer dan vorige jaren was Azië, met name China, de motor van de groei. De behoefte aan Russische stookolie, die via Rotterdam naar Azië wordt vervoerd, lijkt onverzadigbaar. Rotterdam heeft in die markt een aandeel van 80 procent.

In omgekeerde richting legde de bulk van de containers dezelfde route af. Dit jaar werden 9,3 miljoen twintigvoets containers behandeld.

Gunstig voor de Rotterdamse haven is verder dat steeds meer kerosine wordt geproduceerd in raffinaderijen in het Midden-Oosten. Vanuit Rotterdam zal die de komende jaren per pijplijn naar luchthavens worden vervoerd.

Rotterdam groeide ook harder dan de concurrenten in de omgeving. De haven van Bremen liet 3 procent groei zien. De haven van Amsterdam gaf zelf 3 procent groei op. ‘Maar het Noordzeekanaal liet drie procent krimp zien’, aldus Smits. ‘En wij zouden Rotterdam niet zijn als we dat niet zouden verdisconteren. Amsterdam staat bij ons dus op nul.’

Zorgen heeft de haven ook. Smits beklaagde zich over de complexiteit van de procedures voor de bouw van de Tweede Maasvlakte. Vorig jaar zette de Raad van State onverwacht een streep door de plannen omdat er onduidelijkheid was over mogelijke consequenties voor de trek van larven naar de Wadden. Dat probleem lijkt inmiddels opgelost. Inmiddels vormen de strenge regels voor fijnstof een nieuw obstakel.

De komende tijd richt de haven zich vooral op het aanbieden van walstroom voor wachtende schepen. Nu nog laten die tijdens hun verblijf hun motoren draaien om hun faciliteiten aan boord gaande te houden.

Meer over