Nieuws

Tienduizenden ABN-klanten krijgen potentiële meevaller in de schoot geworpen

Tienduizenden klanten van ABN Amro hebben donderdag een ­potentiële meevaller in de schoot geworpen gekregen van het Kifid. Deze klachtencommissie heeft geoordeeld dat de bank een klant moet compenseren voor te veel betaalde rente over een flexibel krediet.

Robert Swaak Beeld RV
Robert SwaakBeeld RV

De klant had tussen mei 2010 en juni 2018 een doorlopend krediet met een limiet van 50 duizend euro lopen bij de ABN Amro. In die jaren daalde rente op de financiële markten. De vergoeding die de bank vroeg daalde evenwel niet mee.

Dat had wel moeten gebeuren, oordeelt het Kifid. In eerdere uitspraken had de klachtencommissie al beslist dat consumenten ­mogen verwachten dat de rente over kredieten ‘meeloopt’ met de marktrente.

Daarvan kan alleen worden afgeweken ‘wanneer de bank vóór het sluiten van de kredietovereenkomst de consument informeert dat de rente niet meebeweegt met de relevante marktrente, en waarom en in welke omstandigheden dat zou kunnen zijn’, aldus het Kifid.

De zaak spitst zich toe op wat de bank daarbij als ‘marktreferentie’ mag beschouwen. ‘Na onderzoek door deskundigen is geen betere maatstaf naar voren gekomen dan de referentierente van de Nederlandsche Bank en het Centraal ­Bureau voor de Statistiek, met alle onvolkomenheden die daaraan zijn verbonden’, staat te lezen in de uitspraak. Daarin staat ook dat ABN Amro geen betere maatstaf wist aan te dragen, maar toch vond dat een verschil van 2 procent in rekening mocht worden gebracht.

De bank zegt dat het zijn klant op basis van de referentierente voor precies 4.658,15 euro heeft benadeeld, maar die werpt tegen dat ABN Amro hem minimaal 25 duizend euro schuldig is.

De uitspraak van het Kifid is bindend. ABN Amro wilde donderdag nog niet reageren, omdat het de uitspraak nog moet bestuderen.

Niettemin is de de uitspraak een fikse tegenvaller voor de bank, waar de nieuwe topman Robert Swaak in april vorig jaar aantrad met de belofte schoon schip te maken bij de bank die kampte met schandalen.

Swaak kan zijn borst natmaken. Bij het Kifid liggen nog tientallen vergelijkbare klachten te wachten op een oordeel. Volgens een claimbureau gelieerd aan de Consumentenbond heeft de bank in de loop der jaren zo’n 80 duizend van dit soort leningen verstrekt. Het oordeel van het Kifid opent de weg naar een rechtszaak namens alle klanten die zo’n doorlopend krediet hadden of hebben.

Stichting Geldbelangen, die de klant in deze Kifid-zaak bijstond, stipt aan dat de claims in de tientallen miljoenen euro’s kunnen ­lopen. Crédit Agricole werd om eenzelfde soort zaak terechtgewezen en compenseert nu ongeveer 70 duizend van zijn cliënten. Daarvoor reserveerde de van oorsprong Franse kredietverstrekker 123 miljoen euro.

Meer over