Themacafé?

Brouwerij Interbrew wil themacafés beginnen, zoals een Belgisch café en een Hoegaarden-café. Is daar een markt voor, of houdt de horecaganger het liever bij bruin?...

Schnetz Broos, samen met popmuzikant Henk Westbroek eigenaar van rockcafé Stairway to Heaven in Utrecht: 'We zijn nu bezig met het opzetten van een Formule 1-café. Dat is een succesformule, daar ben ik honderd procent van overtuigd. Ik ben in Londen en New York geweest, ongelooflijk, daar zitten de autosportcafés vol. Een race-auto aan het plafond spreekt kennelijk erg aan. We richten het strak in, met races op televisieschermen en snelle muziek, zeg maar het house-concept.

'Themacafés werken, dat heeft Stairway wel bewezen. Dat extra op het bier, dat wordt gewaardeerd. Dat schept duidelijkheid, mensen kunnen zich ermee identificeren. Maar laten we eerlijk zijn, ik ga ook negen van de tien keer een biertje halen in een bruin café. Laat ik het zo zeggen: een themacafé heeft meer met uitgaan te maken, een bruin café met het sociale.'

Mark Reijnders, barman bij het Rotterdamse café Locus Publicus, dat tweehonderd soorten bier in de fles heeft en twaalf op de tap: 'Het is begonnen als grap. De toenmalige eigenaar verkocht speciale bieren in zijn achterkamer, toen die nog erg weinig bekendheid genoten. Dat is uitgegroeid tot een café, dat je misschien een themacafé zou kunnen noemen, maar dan wel heel traditioneel. We willen het drinken van speciaalbieren bevorderen. Daar moet alle aandacht voor zijn, en daarom draaien we tot half tien, tien uur 's avonds klassieke muziek.

'Het lijkt me heel moeilijk om een café te beginnen dat steunt op één merk. Het marktsegment van het speciaalbier is al heel klein, het lijkt me moeilijk om het op één merk te gooien. Bovendien, Hoegaarden is al zo bekend en ook nog eens seizoensgebonden. Wie gaat er midden in de winter nou naar het Hoegaardencafé?'

J. Laurijssen, woordvoerder van Interbrew: 'Je moet onderscheid maken tussen themacafés en merkcafés. In een themacafé creëer je bijvoorbeeld een sfeer zoals in België. Als je daar binnenstapt, moet je denken: hé, het lijkt hier Brussel wel. In een merkcafé, zoals bijvoorbeeld Hoegaarden, pak je de sfeer die bij het dorpje Hoegaarden past.

'Vergelijk het met het eten van een haring. Die opeten op zee, is als het drinken van bier in de brouwerij zelf. Eet je het bij een stalletje, dan is het als Hoegaarden drinken in Hoegaarden zelf. Je kunt haring ook in een restaurant eten, dus zonder de sfeer die er specifiek bij hoort. Een merkcafé is een stukje versteviging van je merk, een stukje extra reclame voor de speciaal-bieren die het nu goed doen op de markt.'

Bedrijfsleider Rolf van café De Stoof in Nijmegen: 'Je zult maar een café hebben, en zo'n brouwerij koopt een mooie ruimte ernaast, dost die met veel geld uit als themacafé en zet er een bedrijfsleider neer. Van een eigenaar is geen sprake meer, alles gaat naar de brouwerij. Zo wordt het gewone café uitgeschakeld, net zoals buurtwinkeltjes door supermarkten.

'Als klant zou ik er niets aan vinden. Het mooiste is toch in een bruin café aan te bar te zitten, en wat te kletsen met de barkeeper. In zo'n themacafé moet alles er hetzelfde uitzien. Het wordt veel minder persoonlijk.'

C. Dubbelman, woordvoerder van Grolsch: 'Ons speciale café in 's-Hertogenbosch bestaat nu een paar maanden. Er staat geen tap, het bier komt alleen uit beugelflessen. Onze beugel bestaat honderd jaar en naar aanleiding daarvan kwam onze afdeling marketing op het idee zo'n themacafé te beginnen. Ook Arnhem heeft, sinds vorige week, een beugelcafé en er komt er ook een in Zwolle.

'Iedereen wil graag onderscheidend zijn. Je ziet in de horeca steeds meer segmenten. We hadden al het bruine café, het grand café en het eetcafé. Daar is nu het themacafé bij gekomen. Het is te vroeg om te zeggen of het beugelcafé een succes zal worden. We richten ons vooral op jongeren. Het is iets proberen, en kijken hoe het uitpakt.'

F. Bus, adjunct-directeur van Debuut in Utrecht, dat ideeën ontwikkelt voor de horeca: 'Wij hebben Mad Mick's Breakaway-café in Rotterdam, dat buitengewoon goed loopt. Het is Amerikaans, met goede muziek, snelle bartenders, veel service. Het grand café dat er zat had te weinig eigen gezicht. Ons concept is heel duidelijk, en dat spreekt mensen blijkbaar aan. Ondanks alle individualisme willen mensen ook bij een groep horen, en dan niet die van de grijze muizen.

'Een themacafé met één bier, zoals Hoegaarden, lijkt mij een te smalle basis. Daar zou ik mijn geld niet op zetten, net zomin als op het beugelcafé. Het kan wel leuk zijn hoor, maar dan zijn het de mensen achter de bar die daar voor zorgen. De vraag is hoelang een thema leuk blijft, of er wel genoeg tijd is je investering terug te verdienen. Ach, de markt van de kleine cafés houden we ook scherp in de gaten. Daar zoeken mensen de geborgenheid die grote cafés niet kunnen bieden.'

Ben ten Holter, horecakenner, schrijver van de Amsterdam op Zak-Agenda: 'Ik denk dat ze op een verkeerd spoor zitten, die boys van Interbrew. Het is te eng gericht, te krampachtig. En je moet natuurlijk nooit een themacafé beginnen op een A1-locatie, daar moet je juist een zo breed mogelijk publiek aanspreken.

'In een café moet je je kunnen thuisvoelen. De grote kracht van een goede zaak is natuurlijk de kastelein of kasteleines. En een thema dat te ver afstaat van waar het om draait, drank, overleeft het uiteindelijk niet. Wat dat betreft is de opkomst van in jenever en whisky gespecialiseerde cafés weer wel heel leuk.'

Harmen Bockma

Meer over