Tele2 is excuses van KPN ‘he-le-maal zat’

Telefoon...

‘Met Huppeldepup van KPN. Ik zie dat u van een andere telefoonaanbieder gebruikmaakt. Mag ik u vragen wat daar de reden voor is?’

‘Die zijn goedkoper.’

‘Aha. Dat was inderdaad zo, maar nu niet meer. Nu zijn wij goedkoper. Kan dat een reden voor u zijn om weer op ons over te stappen?’

‘Dat zou kunnen, maar nu niet. Belt u daar dan-en-dan maar over terug.’

Telefoon.

‘Met Huppeldepup van Tele2. Mogen wij u een fan-tas-ti-sche aanbieding doen?’

Nou, ik overweeg net om op KPN over te stappen, die belden gisteren dat ze goedkoper zijn dan jullie.’

(Briesend): ‘Wíj zijn de allergoedkoopste! Dat mogen zij niet zeggen! Daar hebben wij net vorige week een rechtszaak over gewonnen!’

KPN en Tele2 terroriseren niet alleen elkaar, maar ook hun klanten in een heuse telefoonoorlog. Zij laten hun callcenters honderdduizenden Nederlanders bellen met ‘fan-tas-ti-sche’ aanbiedingen. Tele2 meldt dat de klant elk weekend ‘gratis-en-voor-niks’ mag bellen, mits deze belooft tot 2007 klant te blijven. KPN heeft één doel: hoe win ik mijn weggelopen klanten terug?

‘KPN liegt als het bedrijf zegt dat ze goedkoper zijn dan wij’, zegt Günther Vogelpoel van Tele2. ‘Sterker, dat mógen ze niet zeggen. Daar heeft een rechter in hoger beroep uitspraak over gedaan. Met uw verhaal kan ik bij KPN een dwangsom van 2500 euro vorderen, tot een maximum van 250 duizend euro.’

Hij voegt er een riedel over basistarieven, voordeelnummers, kortingsnummers en laagste-prijs-garantie aan toe. En iets over ‘appels en peren’.

Marinus Potman van KPN maakt ‘aha’-geluiden als hij het verhaal hoort. Hij legt uit dat Tele2 de nieuwste tariefsverlaging van KPN ‘later’ volgde, dat KPN vlak daarvoor dus minder duur was, en het bedrijf dus met recht mocht stellen dat het de goedkoopste is.

Ook Potman begint over ingewikkelde tarieven en de vele rechtszaken die KPN erop heeft zitten, ‘meestal tegen Tele2’.

‘Dus volgens u was KPN vorige week één dag goedkoper dan Tele2, namelijk op het moment dat uw bedrijf mij belde?

Dat moet Potman even bij KPN’s afdeling juridische zaken checken. Tot zijn spijt moet hij bekennen dat concurrent Vogelpoel van Tele2 gelijk heeft: ‘Dit had ons callcenter niet tegen u mogen zeggen. Niemand mag claimen dat-ie de goedkoopste is van de rechter. Dat heeft met de vergelijking van tarieven te maken.’ En weer vallen de woorden ‘appels’ en ‘peren’.

Maar de KPN-woordvoerder is de beroerdste niet; hij wil het woord ‘excuses’ richting Tele2 best even laten vallen.

Günther Vogelpoel van Tele2 slaakt een diepe zucht. ‘Dit geval staat niet op zichzelf’, klaagt hij. ‘U bent natuurlijk niet de enige die met dit verhaal door KPN wordt gebeld. Ik snap werkelijk niet waarom dat bedrijf keer op keer de afspraken schendt die door de rechter zijn bekrachtigd. Ze weten donders goed dat dit niet mag en niet kan!’

Accepteert Tele2 de excuses van KPN?

‘Ze moeten niet ons, maar de klanten excuses maken’, sneert Vogelpoel. ‘Die worden immers misleid.’

Maar accepteert Tele2 de excuses van KPN?

(Denkt lang na): ‘Nee. Er zijn steeds excuses, er zijn rechtszaken geweest, er is uitspraak gedaan in hoger beroep, dus wij zijn het heel erg zat, allemaal. Mevrouw, schrijf maar op: “Tele2 is de fase van excuses he-le-maal voorbij”.’

Meer over