Tata Steel in IJmuiden maakt winst

Na de strubbelingen bij Air France-KLM lijkt ook de spanning binnen het staalbedrijf waarin Hoogovens en British Steel in 1999 zijn samengegaan, toe te nemen. Eind vorige week heeft het bestuur van het Nederlandse deel - en dat is uitzonderlijk - bekendgemaakt dat in IJmuiden een positief resultaat van 344 miljoen euro is geboekt.

Peter de Waard
Tata Steel in IJmuiden maakt winst. De Britse activiteiten zijn steeds verlieslijdend. Beeld Hollandse Hoogte
Tata Steel in IJmuiden maakt winst. De Britse activiteiten zijn steeds verlieslijdend.Beeld Hollandse Hoogte

Dit cijfer is via een interne mail, die in handen is van deze krant, aan 9.000 personeelsleden verspreid. Onder de mail staan de namen van hubmanager Hans Fischer en directievoorzitter Theo Henrar van Tata Steel Nederland.

Die mededeling kwam vlak nadat Tata Steel een verlies over het laatste boekjaar van 800 miljoen naar buiten had gebracht. Het verlies wordt veroorzaakt door een negatief bedrijfsresultaat in Groot-Brittannië en afschrijvingen op de Britse fabrieken, zoals die voor lange producten, vooral bouwstaal, die op de nominatie staat te worden afgestoten.

Pensionering

FNV-bestuurder Aad in 't Veld zegt 'zich voor te kunnen stellen dat het management de Britten met de bekendmaking van de winst in IJmuiden onder druk willen zetten'. Op dit moment is in Groot-Brittannië niet alleen een conflict gaande over de eventuele verkoop van de langeproductendivisie maar vooral over de pensionering van de 17 duizend werknemers in dit land.

In Groot-Brittannië kennen de werknemers een veel gunstigere pensioenregeling dan hier. Daar gaan overtollige mensen van 55-plus nog met een volledige geïndexeerd pensioen weg. Tata Steel zou honderden miljoenen moeten bijpassen in het pensioenfonds en wil dat niet. Zo zouden werknemers pas met 65 met volledig pensioen kunnen gaan. Als zij vanaf 60 jaar met pensioen willen gaan, moeten ze voor elk jaar 5 procent van de uitkering inleveren.

De Britse bonden eisen echter dat het pensioenfonds open blijft en Tata een bedrag bijstort. Zij raadplegen hierover nu hun leden.

Frustratie

Peter Böeseken van CNV zegt de reactie van de Britse bonden te kunnen begrijpen, maar hij kan zich ook voorstellen dat in IJmuiden van enige frustratie sprake is. 'Iedereen werkt zich in IJmuiden de schompes. Door de reorganisaties is nergens meer overdaad aan personeel.'

Hij kan zich voorstellen dat daardoor de directie openheid heeft gegeven. Woordvoerder Robert Moens van Tata in IJmuiden ontkent dat het een met het ander heeft te maken. 'Het is gewoon een oude cao-afspraak. Vorig jaar kregen de mensen al een kleine winstuitkering. Nu is er een flinke gekomen, zoals was afgesproken, en is meteen ook het resultaat naar buiten gebracht.' De winstuitkering bedraagt 9,2 procent, wat bijna een maandsalaris is. Frits van Wieringen, voorzitter van de Centrale Ondernemingsraad, wil niet spreken van KLM-achtige toestanden bij Tata.

Niettemin is al sinds het begin van de fusie van Hoogovens met British Steel tot Corus in 1999 sprake van grote spanningen tussen het winstgevend bedrijf in IJmuiden en de immer verlieslatende Britse activiteiten. Al een jaar later stapte bestuurder Aad van der Velden op toen duidelijk werd dat de Britten goede sier wilden maken met het geld van Hoogovens. Dat is niet veranderd door de overname van Corus door het Indiase concern Tata in 2007.

Meer over