Syntus troeft in Overijssel NS af

Marcel van Lieshout
null Beeld ANP
Beeld ANP

Nu nog zijn die twee lijnen door de NS in gebruik, met dieseltreinen. Vanaf 2017 komt daaraan een eind. In dubbel opzicht: eind dat jaar moet de elektrificatie klaar zijn en krijgt de nieuwe exploitant Syntus het voor een periode van vijftien jaar voor het zeggen.

Verrassing

Het besluit van het Overijsselse provinciebestuur komt als een verrassing. Juist vanwege de elektrificatie van de spoorlijnen en de daarmee samenhangende inzet van ander treinmaterieel gingen veel vervoerskundigen ervan uit dat de NS zou mogen blijven rijden in dit deel van Overijssel.

Het staatsbedrijf was daar ook veel aan gelegen. Voor de komende jaren zijn alle regionale spoorconcessies zo ongeveer vergeven. Concurrerende bedrijven als Syntus en Arriva, dat ook belangstelling had voor de twee Overijsselse lijnen, proberen de bijna onaantastbare positie van de NS op de spoormarkt te verzwakken. De NS is bang dat op termijn ook aan de hegemonie op het hoofdrailnet wordt geknaagd.

Volgens het provinciebestuur is puur zakelijk gekeken naar de aanbiedingen van de drie geïnteresseerde partijen en heeft de bedenkelijke rol die de NS speelde in Limburg geen invloed gehad. Te meer omdat onderzoek van een advocatenkantoor heeft uitgewezen dat er bij de aanbestedingsprocedure in Overijssel geen onregelmatigheden zijn vastgesteld, zo beklemtoont het provinciebestuur.

Nieuwe treinen

Dat schreef ook tijdelijk NS-topman Engelhardt Robbe dinsdag aan minister Dijsselbloem van Financiën. Robbes voorganger, Timo Huges, moest op 5 juni opstappen nadat duidelijk was geworden dat de NS zich in de strijd om het openbaar vervoer in Limburg ernstig had vergaloppeerd door concurrenten te benadelen. NS-dochter Abellio raakte daardoor de concessie kwijt aan Arriva en de NS moet rekening houden met boetes en claims.

Syntus, voorheen deels eigendom van de NS maar nu in Franse handen, is al actief op de spoormarkt in Overijssel. Het bedrijf verzorgt de treindienst tussen Zutphen en Oldenzaal. In maart dreigde Syntus naar de rechter te stappen omdat de NS ook bij de aanbesteding van de lijnen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede concurrenten zou benadelen door vitale informatie achter te houden. Dat liep met een sisser af.

Syntus zegt voor eind 2017 zeventien nieuwe treinen te kunnen leveren voor de diensten op de nu vergunde lijnen, voorzien van gelijkvloerse instap, wifi, een stiltecoupé en stopcontacten. Aannemer VolkerRail begint dit najaar met het werken aan de elektrificatie.

NS-topman Engelhardt Robbe. Beeld ANP
NS-topman Engelhardt Robbe.Beeld ANP
Meer over