Supermarkt-keten wil per se de eerste zijn Van den Broek begint met chipknip

Half juli moeten klanten in alle 186 winkels van Dirk van den Broek kunnen betalen met hun chipknip. Deze supermarktketen begint deze week als eerste grote keten met het plaatsen van aangepaste kassa's....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Betalen met een chipper, de concurrerende chipkaart van de Postbank en PTT Telecom, is voorlopig niet mogelijk bij Dirk van den Broek. 'Want die chipper is er voorlopig nog niet, dat gaat heel erg langzaam', moppert H. van den Broek, directeur van het familieconcern. 'Maar als die specificaties eenmaal bekend zijn, zullen klanten ook daarmee kunnen betalen.' Albert Heijn wil wachten totdat er kassa's zijn waarbij ook met die chipper betaald kan worden.

Dirk van den Broek wil per se de eerste zijn die kassa's plaatst voor betaling met de chipknip. 'We hebben gehoord dat andere ketens er over een week of wat ook mee willen beginnen.' Namen wil Van den Broek niet noemen.

Volgens de Rabobank, die de operatie bij Dirk van den Broek begeleidt, zijn er inmiddels vier miljoen chipknippen uitgegeven en zijn er vijfduizend oplaadpunten geplaatst, doorgaans bij een bestaande gelduitgifte-automaat, een flappentap. Op een kleine zestigduizend plaatsen kan met een chipknip betaald worden. Over het aantal transacties, dat volgens deskundigen nog aan de lage kant ligt, wil de Rabobank niets vertellen.

De 'uitrol' van de chipper moet nog beginnen. Volgens een woordvoerder van de Postbank hebben inmiddels enkele duizenden medewerkers van de bank zo'n betaalkaart met chip ontvangen. Klanten in de regio Arnhem en Leeuwarden kunnen binnenkort hun chipper afhalen. 'Eind 1997 zullen er enkele miljoenen chippers zijn uitgezet. In de loop van 1998 hebben al onze klanten er een.' De Postbank praat nog met de grootwinkelbedrijven over de plaatsing van betaalautomaten.

Als het over chipkaarten gaat, blijkt samenwerking tussen de handelsbanken en ING-dochter Postbank - en daarmee ook de ING Bank - nog ver te zoeken. Terwijl banken als Rabo, VSB en ABN Amro afspraken hebben gemaakt over het opladen van chipknippen bij elkaars automaten, willen ze dat niet toestaan voor de chipper van de Postbank. Van de weeromstuit staat Postbank-partner PTT Telecom ook niet toe dat de chipknip kan worden opgeladen bij een telefooncel, iets wat met een chipper wel kan.

Volgens Van den Broek ondervindt de supermarktketen hinder van het feit dat de chipkaarttechnologie traag wordt ingevoerd. 'Wij krijgen regelmatig de vraag van klanten of ze met hun chipknip mogen betalen. De mensen worden ook gemakkelijker. Steeds vaker willen ze pinnen, maar dat kost de detaillist bijna twee kwartjes. Voor transacties onder de 35 gulden hebben we dat liever niet.'

Invoering van de chipknip-automaat is daarvoor een goede oplossing. 'Chipper heeft aangekondigd dat dat de winkeliers acht cent gaat kosten. U mag van me aannemen dat de chipknip daar niet ver boven zit', lacht Van den Broek. 'Bovendien hanteren ze voor verschillende bedrijven andere tarieven.' Betalen met contant geld kost een ondernemer volgens Van den Broek 'alles bij elkaar' acht tot tien cent.

Dirk van den Broek, die ook winkels onder de namen Bas van der Heijden, Digros, Jan Bruijns en Dirkson exploiteert, vindt dat de chipknip de veiligheid in de winkels vergroot. Omdat er minder contant geld hoeft te worden beheerd, neemt de kans op overvallen af. Betalen met een chipknip is volgens de keten gemakkelijker voor de klant en bevordert een snelle afhandeling bij de kassa.

Albert Heijn ontwikkelt een eigen klantenkaart met chipknip, daarbij gesteund door ABN Amro. Met die kaart kunnen klanten ook andere dingen, zoals zegeltjes sparen of korting voor de parkeermeter bij de winkels krijgen. 'Wij doen dat niet', zegt Van den Broek beslist. 'Bij ons geldt: de laagste prijs aan de kassa. Wij doen niet aan zegeltjes en andere spaaracties.'

Meer over