Studieplatform Studeersnel haalt 41 miljoen op

De Amsterdamse scale-up StudeerSnel haalt ruim 41 miljoen euro op bij Franse techinvesteerder Partech. Met het geld willen de oprichters van het populaire studentenplatform voor college-aantekeningen en samenvattingen, internationaal flink uitbreiden. ‘We willen ons marktaandeel ieder jaar verdubbelen.’

Studenten in een collegezaal van Tilburg University. Beeld ANP
Studenten in een collegezaal van Tilburg University.Beeld ANP

De geschiedenis van StudeerSnel, internationaal beter bekend als Studocu, doet denken aan de start van Facebook: vier vrienden die tijdens hun studententijd in Delft uit eigen belang − of frustratie − een platform oprichten. ‘We vonden het verzamelen van samenvattingen en aantekeningen voor tentamens een tijdrovende klus’, vertelt ceo Marnix Broer. ‘Zo kwamen we op het idee om alles te bundelen op een website.’ Eerst alleen voor studenten in Delft. ‘Dat ging als een lopend vuurtje.’ Met hun studiefinanciering en een extra studieleningen konden de studenten langzaam uitbreiden naar de rest van Nederland.

Ruim tien jaar later is de studiefinanciering niet langer nodig. Na eerdere investeringen van onder meer Peak Capital en Point Nine bereikt Studocu inmiddels 15 miljoen studenten in 60 verschillende landen. ‘Die in ruil voor vier euro per maand of een eigen content bijdrage toegang hebben tot al het studiemateriaal op de website.’ De omzet wil Studocu niet prijsgeven. ‘Maar het afgelopen jaar groeiden we met 140 procent’, aldus topman Broer

Met de miljoenen van techinvesteerder Partech wil Studocu die trend voortzetten en het aantal gebruikers verdubbelen. ‘Ons team - bestaande uit 50 mensen - wordt uitgebreid en we kijken naar mogelijkheden om lokale concurrenten over te nemen’, aldus topman Broer. Het kan even duren voor Studocu daadwerkelijk zal verdienen aan nieuwe universiteiten en studenten, omdat content vaak eerst gratis wordt aangeboden. ‘Over twee jaar zullen we de vruchten plukken van de investeringen die we nu doen.’

Naar eigen zeggen is Studocu, na het Amerikaanse CourseHero, het grootste internationale platform voor studiemateriaal. ‘Dat is fantastisch’, zegt Broer. ‘Ook in de Verenigde Staten krijgen we nu voet aan de grond.’ Al betaalt 98 procent van de Amerikaanse studenten nog niet voor het studiemateriaal. Met gratis content hoopt Studocu de aanval in te zetten op haar grootste concurrent. ‘We hoeven daar nog geen omzet te maken.’

Meer over