Strategie DSM werkt beter dan Akzo

De tweedekwartaalcijfers die DSM en AkzoNobel dinsdag publiceerden, maken één ding duidelijk: ‘de’ chemische industrie bestaat niet. Het tweede kwartaal van DSM ging met een winst van 193 miljoen euro de boeken in als het beste kwartaal van het bedrijf ooit....

Van onze verslaggever Wouter Keuning

AkzoNobel noteerde in dezelfde periode weliswaar een winst van 184 miljoen euro, maar dat betekende wel dat de winst 32 procent lager was dan dezelfde periode vorig jaar.

De afgelopen maanden had AkzoNobel, dat zijn omzet zag toenemen tot 3,9 miljard euro, vooral last van teruglopende verkopen van decoratieve verf in de Verenigde Staten. De vraag daalde daar met 14 procent. ‘Dit is nu eenmaal niet het moment waarop mensen in de Verenigde Staten hun huis een nieuw kleurtje gaan geven’, zei financieel directeur van AkzoNobel Keith Nichols in een toelichting op de cijfers. AkzoNobel verwacht dat het dit jaar minder winst zal maken dan in 2007.

De sterk gestegen winst van DSM, dat zijn omzet zag stijgen tot 2,4 miljard euro, was te danken aan de hogere prijs van kunstmest, een gevolg van de toenemende vraag uit agrarische markten. Ook de wereldwijd gestegen vraag naar vitaminen droeg bij aan de extra winst.

‘Het feit dat een aantal Chinese fabrikanten van vitaminen hun deuren op last van de overheid hebben moeten sluiten in verband met de Olympische Spelen heeft DSM bovendien in de kaart gespeeld’, aldus analist Wim Hoste van KBC Securities.

‘DSM heeft zijn prijzen kunnen verhogen omdat de vraag naar zijn producten toenam, terwijl AkzoNobel geen prijsverhogingen heeft kunnen doorvoeren, omdat de vraag naar decoratieve verf afnam’, legde analist Wing-Yen Choi van Theodoor Gilissen het verschil tussen de bedrijven uit.

Daarmee pakken de strategische keuzen die zowel DSM als AkzoNobel in de afgelopen tijd hebben gemaakt voorlopig duidelijk uit in het voordeel van de Limburgers. Beide bedrijven bevinden zich in een periode van transformatie. AkzoNobel heeft met de verkoop van dochterbedrijf Organon en de inlijving van het Britse ICI vorig jaar zijn pijlen gericht op de mondiale verfmarkt, terwijl DSM zich steeds verder toespitst op gezonde voeding en medicijnen.

‘De keuze voor die specifieke markten hebben beide bedrijven bewust gemaakt’, weet analist Philip Scholte van Rabo Securities. ‘DSM heeft ervoor gekozen minder conjunctuurgevoelig te zijn door zich te richten op een defensieve markt, terwijl AkzoNobel zich begeeft op een markt die veel meer afhankelijk is van de economische ontwikkelingen. Die verschillen zie je in deze cijfers terug’.

Dat de resultaten van het tweede kwartaal puur het gevolg zijn van die strategische keuzen, gaat Scholte echter te ver. ‘Je moet ook niet vergeten dat het DSM op het moment gewoon meezit. Dat een aantal Chinese partijen opeens wegvalt, heeft natuurlijk niets met strategie te maken.’ En over AkzoNobel: ‘Het is ook te vroeg om nu al te roepen dat de overname van ICI is mislukt. Daarover kunnen we pas over een paar jaar wat zeggen. Je kan je nu met terugwerkende kracht hooguit afvragen of de timing van de aankoop van ICI erg gelukkig is geweest’.

Ook analist Wim Hoste benadrukt dat de verschillen voor een deel het gevolg zijn van ‘pech’ en ‘geluk’. ‘Alle bedrijven die maar iets met wonen of met huizen hebben te maken, hebben het nu zwaar. Dat geldt dus ook voor een bedrijf dat verf verkoopt.’

Meer over