Stille opmars van airbags in vliegtuigstoelen

Bijna ongemerkt is de airbag het vliegtuig ingeslopen. Vooral in de VS.

Van onze redactie

De airbag is vooral in de Verenigde Staten bezig aan een opmars. Een bevel van de luchtvaartautoriteit in dat land dwingt maatschappijen sinds oktober 2009 airbags in de gordels van nieuwe vliegtuigen aan te brengen. Vooruitlopend op dit besluit zijn al 40.000 stoelen voorzien van een airbag. Het gaat om de nieuwste toestellen van American Airlines, Delta en US Airways. Andere Amerikaanse maatschappijen beginnen nog dit jaar aan het bestellen ervan.

Overlevingskansen

Maar waarom al die moeite? Een ongeluk met een vliegtuig is niet te overleven, zo luidt een veelgehoorde opvatting. 'Als we gaan, gaan we met z'n allen', klinkt het dan. Toch is dit niet helemaal waar. Uit cijfers van de Amerikaanse Transportation Safety Board (NTSB) blijkt dat veel crashes wel degelijk zijn te overleven. Van alle vliegtuigongevallen tussen 1983 en 2000 overleefde meer dan 80% van de inzittenden het incident.

Deskundigen wijzen er bovendien op dat de meeste ongelukken gebeuren bij het opstijgen en de landing, en dus op lagere hoogten en lagere luchtsnelheden. Een verkeerde landing kan bijvoorbeeld een enorme klap tot gevolg hebben waarbij passagiers naar voren schieten. Een airbag kan dan je redding zijn.

Luxe klasse

Buiten de VS zijn het maatschappijen als Cathay Pacific (Hong Kong) en Virgin Atlantic (Groot-Brittannië) die met name in hun luxe klasse airbags aanbrengen. Andere maatschappijen laten het steeds vaker inbouwen bij de ingebruikname van nieuwe toestellen. Passagiers kunnen de airbag herkennen aan een iets dikkere veiligheidsgordel die bovendien in leder is gehuld.

Gemonteerd in de veiligheidsgordel van 40.000 vliegtuigstoelen; de airbag. (USA Today) Beeld
Gemonteerd in de veiligheidsgordel van 40.000 vliegtuigstoelen; de airbag. (USA Today)
Meer over