NieuwsFusie staalreuzen

Staalfusie vrijwel rond; Centrale Ondernemingsraad gaat akkoord met samengaan Tata en ThyssenKrupp

Tata Steel Europe en ThyssenKrupp kunnen na bijna twee jaar onderhandelen definitief hun fusie bekendmaken. Vrijdag stemde de Centrale Ondernemingsraad (COR) van Tata Steel in Nederland (het voormalige Hoogovens) in met het plan. Als zich op het laatste moment geen nieuwe problemen voordoen zal de fusie mogelijk vandaag nog bekend worden gemaakt.

Rollen staal worden van een laag zink voorzien in Dompelverzinklijn 3 van staalbedrijf Tata Steel in IJmuiden.Beeld ANP

Tata Steel en ThyssenKrupp maakten begin juli 2016 bekend een fusie van hun staalactiviteiten te zullen onderzoeken. Er zal een nieuw concern komen in de vorm van een joint venture waarin beide concerns ieder een belang van 50 procent hebben. Het hoofdkantoor zal in Amsterdam worden gevestigd. Vooral vanwege de overcapaciteit op de staalmarkt zou het beter zijn de handen ineen te slaan.

Het nieuwe staalconcern wordt met een productie van 21 miljoen ton, waarvan bijna 7 miljoen bij Tata Steel in IJmuiden, het op een na grootste van Europa. De fusie betekent dat ruim vierduizend banen (tweeduizend op het kantoor en tweeduizend in de fabrieken) zullen vervallen, vooral bij de afdelingen in- en verkoop en onderzoek en ontwikkeling. Dat levert een besparing op van tussen de 400 en 600 miljoen euro per jaar. 

Het banenverlies wordt gelijk verdeeld tussen beide concerns, dus bij Tata Steel Europe verdwijnen tweeduizend arbeidsplaatsen, te verdelen over het Verenigd Koninkrijk en Nederland. In IJmuiden werken 8.500 mensen. ‘Binnen nu en een uur zal naar verwachting in Duitsland de zaak rond gemaakt worden’, zei COR-voorzitter Frits van Wieringen zojuist. De COR stelde voorwaarden aan onder meer de financiële positie van de Nederlandse activiteiten. Een dag eerder gingen de Duitse bonden die betrokken zijn bij ThyssenKrupp al akkoord met de deal. Eerder gaven de bonden in Nederland al hun fiat.

Waarom de IJmuidense hoogovens fuseren met ThyssenKrupp - en duizenden banen verloren gaan

Groot, groter, grootst is geen garantie voor succes. Ondanks bezwaren van de werknemers en twijfels van politici hebben het Brits-Nederlandse staalconcern Tata Steel Europe en de staalpoot van het Duitse conglomeraat ThyssenKrupp hun fusie in september vorig jaar doorgezet. Waarom dat is, leest u in dit verhaal.

‘Fusie Tata Steel met Duitsers wordt een hels karwei’

In augustus 2017 interviewden we voormalig toezichthouder van Tata Steel in IJmuiden Jacques Schraven. Hij houdt zijn hart vast voor de fusie: ‘ThyssenKrupp heeft een sterke bedrijfscultuur. Ruim twee derde van de fusies mislukt, dat is wetenschappelijk vastgesteld, en cultuurverschillen spelen daarin een grote rol. De cijfertjes kunnen wel kloppen, maar er is meer.’ Lees het hele interview hier

Het is geen liefdesbaby, de fusie tussen Tata Steel en ThyssenKrupp

Bedrijfseconomisch valt er heel veel voor te zeggen om een pan-Europees staalconcern te vormen dat met een productie van 21 miljoen ton na Arcelor Mittal de grootste van Europa wordt. Op een markt waar overcapaciteit bestaat is het beter één front te vormen. En daarnaast kan de concurrentiepositie worden verbeterd door een kostenreductie van 500 miljoen euro. Maar bedrijfseconomische argumenten zeggen niet alles, schreef Peter de Waard deze week in zijn dagelijkse economiecolumn.

Meer over