Sporteconomie bloeit dankzij ijdele sporters

Zie hier het verschil tussen perceptie en de harde cijfers, zegt Richard Kaper, manager sportdeelname bij sportkoepel NOC*NSF. De vrouw die zwanger is, ziet ineens overal zwangere vrouwen, de man die fietsen als sport heeft 'ontdekt', ziet ineens overal sportende fietsers.

null Beeld Freek van den Bergh / de Volkskrant
Beeld Freek van den Bergh / de Volkskrant

Maar fietsen is toch enorm trendy?, sputtert de argeloze beoefenaar tegen. Zeker, zegt Kaper, maar het aantal beoefenaren van de fietssport (inclusief spinning en tourfietsen) is niet spectaculair gestegen. De top-5 aan meest beoefende sporten is al jaren dezelfde, weet NOC*NSF uit maandelijks onderzoek van bureau GfK naar sportdeelname.

Fitness staat bovenaan, gevolgd door wandelen, zwemmen, hardlopen/joggen en voetbal. Pas dan komt fietsen. Waar wel groei in zit? Wandelen! Kaper: 'En heus niet alleen vanwege de vergrijzing.' Grote wandelevenementen, de Vierdaagse van Nijmegen voorop, zijn ook bij dertigers en veertigers populair. Matthijs de Koning van het 'outdoormagazine' van de ANWB Op Pad: 'Vroeger werd de wandelsport vooral geassocieerd met avontuur en bergen opklauteren. Het is allemaal veel breder geworden.'

Met stip in de top-10 van meest beoefende sporten: yoga. Jazeker, dat is ook sport. De vermoeiende semantische kwestie ('Wat is sport?') hebben onderzoekers van pakweg CBS, SCP en dus ook GfK inmiddels achter zich gelaten met de zogeheten Richtlijn Sport Onderzoek. Kaper: 'Komt erop neer dat mensen de vraag krijgen: heeft u gesport, ja of nee?'

Dat yoga in opmars is, heeft de commercie inmiddels ook ontdekt. 'Er zit een hele scene omheen. Je kunt speciale yogahanddoeken kopen.'

Sportindustrie

Jaarlijks geven Nederlanders 6 miljard euro aan sport uit. Aan sportkleding, schoeisel, attributen, sportvoeding en aan het lidmaatschap van een vereniging. Nog zo'n misverstand, weet NOC*NSF: dat de individualisering bij het sporten een enorm vlucht heeft genomen ten koste van de verenigingen. Valt reuze mee: het verenigingsleven groeit en bloeit.

Al met al heeft de 'sportindustrie' hier een goede afzetmarkt. 60 procent van de Nederlanders tussen de 5 en 80 jaar sport minimaal één keer per week. De bredere drang naar gezonder leven vertaalt zich in de sportdeelname, zegt NOC*NSF, al zijn er uiteraard zorgen: 'Lager opgeleiden en de lagere inkomens blijven achter.'

Gezondheidsgolf

De sporteconomie groeit absoluut, zegt sporttrendwatcher Gijsbregt Brouwer. 'De gezondheidsgolf draagt bij en er zit ook een commerciële drive achter. Nike heeft enorme ambities.' Vooral ongeorganiseerde sport groeit 'als kool', zegt Kramer. 'Althans, mensen organiseren het zelf. In groepjes rennen in het park. Hardlopen en wielrennen hebben het voordeel dat je het alleen doet, maar via Facebook of zo is snel iets georganiseerd.'

Brouwer: 'Buiten is het nieuwe binnen. Bootcamps worden steeds populairder.' Het gaat om een mengvorm van fitness en hardlopen, onder begeleiding, maar zonder apparaten. Vooral jonge vrouwen hebben het ontdekt. Hun aandeel in hardloopevenementen groeit eveneens. Brouwer: 'En vrouwen geven meer geld uit aan sport.'

Sportkleding en fashion gaan tegenwoordig hand in hand, weet Brouwer. 'Athleisure' (samentrekking van athlete en leisure) is de verzamelnaam. Wat in de hardloopwereld enorm in opkomst is, is 'conceptuele' evenementen: avondlopen met lichtjes op, collectief rennen over natuurpaden, parcoursen met obstakels. Ysbrand Visser van hardloopblad Runner's World kondigt alvast de nieuwe trend aan: 'Urban Trail, rennen in de stad, tussen gebouwen door, trapjes op en af.'

Meer over