Speurtocht naar sterke partner gestaakt; Nieuwe reorganisatie bij sleepdiensten Smit

Smit Internationale gaat opnieuw reorganiseren bij de havensleepdiensten in de Rotterdamse haven. 'Het is geen vrolijke bedoening', zei directievoorzitter M....

Van onze verslaggever

ROTTERDAM

Het bergings- en sleepbedrijf presenteerde gisteren het verslag over het jaar 1996. Daarin staat dat 'maatregelen genomen worden om te voorkomen dat de havensleepdiensten opnieuw in de verliezen terecht komen'.

Vorig jaar werd er een lichte winst geboekt en in het jaar daarvoor was er een verlies. Er werken vierhonderd mensen.

Drie jaar geleden werd de havensleepdienst al fors ingekrompen. Busker wilde niet kwijt hoe de nieuwe reorganisatie eruit zal zien. Hij verklaarde dat het aanbod van werk afneemt. Schepen worden steeds groter en kunnen meer lading meenemen. Daarom daalt het aantal schepen dat de Rotterdamse haven binnenkomt en verlaat. Verder worden schepen moderner en wendbaarder, zodat ze met minder hulp van sleepboten een smalle haven in en uit kunnen varen.

Smit Internationale heeft de speurtocht naar een sterke partner gestaakt. Volgens Busker was er geen partij 'die aantrekkelijk genoeg was' en koerst de onderneming nu op samenwerking op kleinere onderdelen.

De directievoorzitter meent dat er niet of nauwelijks bedrijven zijn die hetzelfde scala diensten aanbieden als Smit Internationale. 'Als je dan op holding-niveau gaat samenwerken, moet je ontzettend gaan rekenen om activiteiten op waarde te schatten. We hebben met één onderneming serieus gesproken, maar kwamen er niet uit.' Wie die partij was wilde Busker niet vertellen.

Een jaar geleden betoogde Busker nog dat internationale samenwerking voor Smit van levensbelang is. Onderdelen van het concern zouden te klein zijn om op eigen kracht adequaat te opereren. 'Je kunt wel samenwerking willen, maar het moet ook kunnen', stelt hij nu.

Een van de te kleine onderdelen was de bevoorradingvloot Smit Lloyd. Die heeft Smit internationale daarom vorig jaar verkocht aan het Amerikaanse Seacor. Het personeel is in dienst bij Smit gebleven, en dat werkt nu via management contracten op de aan Seacor verkochte schepen. Daarbij geldt een harde concurrentiestrijd want om verlenging van het managementcontract in de wacht te slepen moet nieuw personeel met 18 procent minder salaris genoegen nemen en krijgt het huidige personeel de komende jaren geen loonsverhoging. Op de bevoorradingschepen zijn 350 werknemers van Smit aan de slag.

Smit Internationale verwacht dat veel onderdelen op eigen kracht kunnen groeien, maar hebben toch ook van Busker opdracht gekregen 'heel goed uit te kijken of er niet een andere onderneming is waar we wat mee kunnen doen'.

Vorig jaar boekte Smit Internationale 99 miljoen gulden winst. 'Een jongensdroom', aldus Busker. Hij tekende daarbij aan dat de winst voor 74 miljoen gulden bestaat uit bijzondere baten die de verkoop van de bevoorradingsvloot opleverden. Het resultaat uit gewone bedrijfuitoefening steeg met bijna een miljoen gulden naar 25 miljoen en de omzet steeg met 61 miljoen gulden naar 534 miljoen.

Dit jaar stijgt het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening opnieuw, zo verwacht Smit Internationale.

De onderneming denkt steeds meer maritieme contracten in de wacht te slepen. Het vervoer en het op hun plaats leggen van onderdelen van de 6,8 kilometer lange Storebaeltbrug in Denemarken leverde vorig jaar 140 miljoen gulden omzet op. In augustus kocht Smit Internastionale het Britse Land & Marine Engeneering, een bedrijf dat pijpleidingen voor boorinstallaties op zee maakt. Dit is een groeimarkt, verwacht de directie.

Busker treedt 1 juni terug als directeur en wordt commissaris bij Smit Internationale. Hij wordt opgevolgd door N. Buis, kortstondig chef van de Binnenlandse Veiligheidsdienst en ex-vice-admiraal bij de Koninklijke Marine. Busker: 'Buis is een maritiem topmanager, met gevoel voor de zee. Dat is toch belangrijk bij dit bedrijf. Wij verdienen allemaal ons geld aan de zee.'

Meer over