'Sluiting 900 supers door slag om klant'

Als de prijzenoorlog een vol jaar gaat duren, zoals topbestuurders van supermarktketens vrezen, gaat de prijzenslag de supermarkten 450 miljoen euro aan omzet kosten....

Dat zei voedingsindustrie-onderzoeker Jan-Willem Grievink donderdag op een persbijeenkomst van adviesbureau Cap Gemini Ernst en Young in Utrecht.

Volgens Grievink verkopen de supermarkten wekelijks gemiddeld driehonderd artikelen onder de inkoopprijs. Deze artikelen, meestal van A-merken, vormen 10 procent van de omzet. Door ze 'bijna weg te geven' genereren de winkels omzetverliezen per product tot 45 procent. In totaal levert 30 procent van alle artikelen geen winst meer op.

De supermarktoorlog heeft sinds zijn aanvang op 20 oktober de winkelketens al 160 miljoen euro gekost. Ook toeleveranciers zullen op jaarbasis 190 miljoen euro moeten inleveren, omdat de supermarkten lagere inkoopprijzen bevechten, zegt Grievink.

'Albert Heijn heeft zichzelf in de voet geschoten met de drastische prijsverlagingen, en alle ketens zijn zo dom geweest om in die neergaande prijsspiraal mee te gaan', constateert hij.

Grievink trekt zijn conclusies op basis van tientallen interviews en enquêtes onder topbestuurders in de voedingsmiddelenindustrie.

Hij gaat er op basis van de interviews vanuit dat de prijzenslag nog zeker een jaar voortduurt. 'De supermarkten zijn gevangenen geworden van de media en van hun eigen advertentiebeleid', stelt hij. 'Ze kunnen niet meer terug, omdat iedereen nu uitsluitend op de prijs let. Niemand wil de duurste zijn.'

Enkele topbestuurders van supermarktketens en fabrikanten zijn volgens hem een stille diplomatie begonnen om de margedaling niet uit de hand te laten lopen. 'Een grote A-merk-fabrikant als Unilever moet flink bloeden, omdat winkels ervoor kiezen meer huismerken te verkopen.'

Structurele gevolgen van de prijzenoorlog zijn op termijn onder andere verschraling van supermarktvoorzieningen in dorpen en wijken en het ontstaan van grote eenvormigheid onder supermarkten, 'waarin kwaliteitsonderscheiding nog slechts een kleine rol speelt'. De supermarktoorlog dwingt agrarische leveranciers tot schaalgrootte, óf ze houden het niet vol, zegt de onderzoeker. Volgens hem was dit al een onvermijdelijk proces, maar wordt dat door de prijzenslag met enkele jaren versneld.

Meer over