Service NS laat veel te wensen over

Ze willen het treinkaartje fiks duurder maken (de Volkskrant, 24 maart). Hoezo duurder? Als fervent treinreizigster vind ik dat de service van de spoorwegen te wensen overlaat en de NS onderhand wel eens korting mag geven op de kaartjes....

Neem de storing bij Abcoude op dinsdag 23 maart. Samen met vele anderen heb ik anderhalf uur vastgezeten tussen station Bijlmer en Abcoude. Hoewel er een karretje van de catering aan boord was, kwam niemand op de gedachte een gratis 'bakkie troost' rond te brengen. Geregeld kregen de reizigers het advies te blijven zitten en geduldig te wachten.

Eindelijk werd de trein teruggesleept naar Abcoude waar, zoals de conducteur beloofde, bussen zouden klaarstaan om ons te vervoeren naar Amsterdam. Nou, nee dus. Bij aankomst in Abcoude bleek er welgeteld één bus klaar te staan, die binnen vijf minuten stampvol zat.

'U kunt met de trein', hoorde ik ineens roepen. En masse ging iedereen op een holletje terug naar het perron en werd ik bijna automatisch in een stoptrein geperst, die na een kwartier daadwerkelijk vertrok. Na uren vertraging kwam ik thuis, maar vraag niet hoe.

Kijk, het kan gebeuren, zo'n storing! Daar maak ik me ook niet zo druk om. Het gaat meer om de manier waarop zulke akkefietjes worden opgelost. Laat de NS eerst eens gaan werken aan de service, voordat de prijs van de treinkaartjes wordt verhoogd.

Enne: als jullie toch bezig zijn, maak dan gelijk de treinkaartjes voor honden goedkoper!

AMSTERDAM M. Woudenberg

Klantgericht

Ook ik zat in de trein die op dinsdag 23 maart stilstond bij Abcoude. De twee dienstdoende conducteurs leken bijna bang om de confrontatie met de passagiers aan te gaan. Toch gedroegen dezen zich niet agressief; ze wilden slechts weten wat er aan de hand was! Na ruim anderhalf uur werden wij teruggesleept naar Abcoude, waar een bus stond die ons, inderdaad, als haringen in een ton vervoerde naar. . . ja, kan de chauffeur ons dat even mededelen, s.v.p.? Al met al duurde de reis van Den Bosch naar Haarlem bijna vijf uur.

Het was beter geweest wanneer de conducteurs contact hadden gehouden met de reizigers, hen persoonlijk hadden geïnformeerd, gerustgesteld en met hun vragen rekening hadden gehouden. Als er bijtijds was omgeroepen dat het metrostation Bullewijk zo dichtbij was, waren veel meer mensen op pad gegaan.

Ondanks een jarenlange klachtenstroom over de service bij de spoorwegen, schort het nog steeds aan een simpele klantgerichte informatievoorziening.

HAARLEM Henny van Dijk

Veiligheid

Heel leuk hoor, zo'n venijnig stukje (op de voorpagina nota bene!) van een verslaggever die toevallig vast kwam te zitten in die trein ter hoogte van Abcoude.

Ik geef toe, het kan nooit kwaad de NS af en toe eens stevig aan te pakken over dit soort zaken, want er schort nog heel wat aan hun klantvriendelijkheid en informatieverschaffing bij dit soort incidenten. Ik ben een overtuigd spoorgebruiker, maar geen forens, dus ik wordt gelukkig niet al te vaak door vertragingen geplaagd. Ik ben dan ook van mening dat de NS helemaal zo'n slecht bedrijf nog niet is. De treinen rijden toch ook heel vaak gewoon wél op tijd!

Ten slotte: er is toch zeker ook wat te zeggen voor het uitgangspunt van de NS dat wanneer een trein vast komt te zitten niemand er uit mag, hoe vervelend dat ook is. Dat gaat dan gewoon om de veiligheid van de reizigers. Wanneer de NS zou zeggen: 'Ga maar langs het spoor lopen' en er wordt iemand aangereden (reden er van de andere kant ook geen treinen meer?), dan is de boot natuurlijk helemaal aan. Om dan nog maar te zwijgen over de vraag wie er bij zo'n ongeval aansprakelijk is.

AMSTERDAM Bas Fetter

Stadsmens

Dat is nou het probleem voor stadsmensen, Marcel van Lieshout: dat verdomde platteland ligt altijd in de weg wanneer je onderweg bent van de ene stad naar de andere. Al dat groen en al die ruimte is doodeng voor een stadsmens. Je zou het het liefst overslaan. Waarschijnlijk neem je altijd een krant mee om maar niet naar buiten te hoeven kijken. Had je dat op voorgaande reizen wel gedaan dan had je, toen de trein stilstond, geweten dat je vlak bij het eerste metrostation was.

ARNHEM Gerard Herbers

Voorpagina

Ik ben blij te lezen dat de Volkskrant statutair opkomt voor de minderbedeelden. Dat u daaruit de conclusie trekt dat het NS-leed van Marcel van Lieshout breed uitgemeten dient te worden op de voorpagina, gaat mij wat ver. Gelukkig bleef er nog enige ruimte over voor het debacle dat zich in Kosovo gaat voltrekken. Michiel Maas zal blij zijn als hij straks zijn berichten over de ontberingen van de bevolking in Kosovo terug kan lezen op pagina 5.

DEN HAAG Job den Heeten

File

Wilt u ook eens zo'n voorpagina-artikel plaatsen over de file voor Vianen, Coentunnel of een andere locatie na een ongeval met ernstige vertraging. Of anders de voorpagina verschoond houden van dit soort berichtgeving.

UTRECHT F. van Rooijen

Stoptreinen

De NS wordt verder geprivatiseerd en gaat in 2003 naar de beurs (de Volkskrant, 24 mei). Niet iets om blij mee te zijn.

Op dit moment zijn actiegroepen in Nieuwerkerk, Capelle, Gouda en Woerden bezig te protesteren tegen het langzaam laten verdwijnen van stoptreinen in de Randstad. Onze angst is dat als de NS haar beleid (liever intercity's dan stoptreinen) voortzet, dit zal leiden tot een systeem waarbij alleen mensen die van centrum naar centrum van grote steden reizen met de trein zullen gaan. Voor de rest zullen er weinig alternatieven zijn dan de auto.

Protest tegen deze strategie bij NS-Reizigers levert niets op. Protest bij de minister van Verkeer leidt tot een hulpeloos 'ik heb er geen invloed op'.

De NS-reiziger bepaalt, als monopolist, zelf de dienstregeling, na eventueel wat overleg met wat dochterondernemingen. En dat lijkt logisch als je een zelfstandige onderneming bent. Een machteloze Tweede Kamer en kabinet kunnen hoogstens iets stamelen van 'hup, openbaar vervoer'. De mensen zullen individueel kiezen wat voor hen het handigste is: auto, bus of trein. De overheid zou wel erg huichelachtig bezig zijn als zij zou spreken over 'collectief belang' van openbaar vervoer of milieu, als zij alle bevoegdheden zo uit handen geeft.

GOUDA Peter Kop

Meer over