Seat 700 euro goedkoper door paar milieufoefjes

Automobilisten hebben jarenlang onnodig veel brandstof verbruikt. Die conclusie is onontkoombaar nu de ene na de andere autofabrikant zuinige auto’s op de markt brengt....

Door Theo Stielstra

De groene reeks van Seat leverde vorig jaar de Ibiza Ecomotive op. Sinds begin deze maand staat daar de Léon Ecomotive naast.

De Léon is een auto die is gebaseerd op de techniek van de VW Golf en de Audi A3, maar wordt als het goedkopere en sportievere zusje van de Duitse merken gepresenteerd. Het Spaanse merk doet dat door de auto’s zelf te ontwerpen, en in de marketing ver weg te blijven van Duitse degelijkheid. De auto is sinds 1999 op de markt en werd in 2005 ingrijpend herzien.

Door relatief eenvoudige ingrepen is het verbruik, en dus de uitstoot van de auto, teruggebracht. De Léon Ecomotive met een 1.9 liter-dieselmotor stoot 119 gr/km CO2 uit. Dat was 135 gr/km in de gewone Léon. Aanpassingen aan de motor met roetfilter schelen 7 gr/km, de aangepaste versnellingsbak – waardoor de bestuurder eerder lagere toerentallen gebruikt in de 3de tot 5de versnelling – beperkt de uitstoot met 5 gr/km. Een lagere rolweerstand door andere banden te monteren scheelt nog eens 4 gr/km. In totaal dus 16 gram CO2 per kilometer. Daarmee blijft de auto onder het gewenste industriegemiddelde van 120 gr/km. Het brandstofverbruik is volgens fabrieksopgave 4,5 liter/100 km. In Nederland valt de Léon daarmee onder energielabel B, waarop een subsidie van 700 euro wordt gegeven.

Is dit dan de schoonste Léon denkbaar? Welnee, moest Andreas Gifhorn, verantwoordelijk voor de motorenontwikkeling bij het Spaanse merk, onlangs toegeven bij de presentatie van de auto. Het kan namelijk nog zuiniger. Zo zou Seat ook een 6 of 7-traps versnellingsbak van VW kunnen monteren, een start-stopvoorziening (waarbij de motor stopt wanneer de auto stationair staat te wachten), een elektrische waterpomp en een schakelindicator (‘nu opschakelen!’), behoren tot de bestaande mogelijkheden.

Waarom heeft de Ecomotive zulke brandstofbesparende trucs niet gebruikt? Gifhorn gaf twee redenen: de auto zou er duurder door worden en dus minder aantrekkelijk in vergelijking met de gewone uitvoering. Maar vooral: voor de Europese emissienormen telt een 5de, 6de of 7de versnelling niet mee en dat geldt ook voor de andere voorzieningen. Dat komt omdat de test die Europa hanteert inmiddels dertig jaar oud is. Gifhorn riep impliciet Brussel op in te grijpen: ‘Alleen als de noodzaak er is, zullen we deze zaken toepassen.’

Merkt de automobilist iets van de toegepaste zuinigheidsfoefjes? Ja en nee. Nee: de auto stuurt, ronkt, ruikt en toont hetzelfde als alle andere Léons. Ja: de grootste verandering, zit ’m in de gewijzigde versnellingsbak. Een bestuurder die als een prinses op de erwt iedere subtiele wijziging opmerkt, zal de auto kunnen ervaren als een iets luiere uitvoering.

Meer over