Ryanair nestelt zich op Schiphol

Ryanair gaat vanaf Schiphol vliegen, een lang gekoesterde wens, maar een vaste basis wordt de luchthaven vooralsnog niet. 'Schiphol is niet het centrum van de wereld', schampert topman Michael O'Leary, die woensdag in Amsterdam de ene na de andere sneer uitdeelt aan de Nederlandse luchtvaartsector.

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Ryanair vliegt vanaf eind volgende maand dagelijks vier keer op en neer naar Dublin (voor een welkomsttarief van 20 euro) en wordt nu al overstelpt met boekingen, zegt de immer uitgesproken O'Leary. Allemaal 'vluchtelingen' die tot dusverre op dit traject werden 'opgelicht' door de alliantie van Aer Lingus en KLM.

De Ierse prijsvechter, de vrees van de KLM, nestelt zich straks op Schiphol, en de toon is deze woensdagochtend meteen gezet. Over Transavia, de eigen prijsvechter van de KLM: 'O ja, daar lig ik elke dag wakker van. Zijn daar nog steeds van die dure piloten? Ten dode opgeschreven, Transavia.'

Tarieven verlaagd

En zo gaat dat de hele tijd door. Wat nou concurrentie van het Britse Easyjet, dat dit jaar een basis heeft gevonden op Schiphol? 'Hoezo is dat een prijsvechter? Wij zijn de enige maatschappij die dit jaar de tarieven heeft verlaagd.'

Ryanair heeft van Schiphol ruimte ('slots') gekregen voor veel meer vluchten dan de dagelijkse vier die straks op Dublin worden gemaakt. Die ruimte wordt nog niet onmiddellijk benut. Op z'n vroegst in het voorjaar van 2016 wil de prijsvechter vanaf Schiphol op andere bestemmingen gaan vliegen. Te denken valt aan Rome, Londen, Madrid en Barcelona.

Of Lelystad Airport in de toekomst ook wordt aangedaan, houdt O'Leary in het midden. En Schiphol wordt eventueel een vaste basis als Ryanair de mogelijkheid krijgt om op een aantrekkelijker tijdstip (vroeg in de ochtend) te vliegen.

Maar dat probeert thuismaatschappij KLM uiteraard te verhinderen, weet O' Leary. Die vervolgens de beweerde 'oplichters' van de KLM toch de reikende hand biedt: klassieke, dure maatschappijen als de KLM moeten het vooral van intercontinentale vluchten hebben en zouden juist voor de kortere trajecten allianties moeten aangaan met maatschappijen als Ryanair.

KLM breidt Chinese samenwerking uit

Air France-KLM verbindt zijn vrachtnetwerk met dat van China Southern, de Chinese branchegenoot waarmee nu al wordt samengewerkt op passagiersgebied. De twee luchtvaartmaatschappijen hopen zo hun positie te versterken in een markt die nog altijd geplaagd wordt door overcapaciteit.

Dankzij de woensdag wereldkundig gemaakte deal kunnen klanten van KLM, Martinair en Air France kiezen uit een ruimer aanbod aan bestemmingen voor hun goederen. Zo komen via China Southern ook grote steden in Australië en Vietnam binnen bereik. De Chinezen breiden via hun Europese partners hun netwerk in Europa en Amerika uit.

De overeenkomst is volgens vrachtbaas Marcel de Nooijer van KLM en Martinair positief, maar doet niets af aan de noodzaak in te krimpen. In maart werd bekend dat bij Martinair de komende jaren 330 banen verdwijnen. Het aantal pure vrachttoestellen wordt teruggebracht van tien vorig jaar naar vier. Air France-KLM biedt ook goederenvervoer aan in het laadruim van passagiersvliegtuigen. KLM vliegt bovendien met jumbojets waarvan het achterste gedeelte is gereserveerd voor vracht, zogenoemde combi's. Het is de bedoeling dat dankzij de samenwerking met China Southern al die vrachtruimte beter wordt benut.

'Wij hebben besloten capaciteit terug te nemen om ons risico te beperken', aldus De Nooijer. 'Dankzij deze samenwerking kunnen we onze marktpositie toch verbeteren, en dat is ook goed voor Schiphol en de Nederlandse industrie.'

Meer over